Olafur Eliasson har lavet 'Your Condensation' af 321 glaskugler i forskellige størrelser. De kan ligne dugdråber, har en spejlfunktion og er samlet i en parabollignende form. Foto: Maja Theodoraki
Olafur Eliasson har lavet 'Your Condensation' af 321 glaskugler i forskellige størrelser. De kan ligne dugdråber, har en spejlfunktion og er samlet i en parabollignende form. Foto: Maja Theodoraki
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Kæmpe udstilling: Aros spotter sjælen i dansk kunst

Med 80 værker viser kunstmuseet, hvad dansk nutidskunst går ud på. Den har fokus på form og æstetik – kunsten er kølig, behersket og samlet

Af Bente Tahmasbi Hansen
Fakta
  • Cool, Calm and Collected kan ses på Aros frem til 2. april.
  • Det er en udstilling af nutidskunst
  • Den viser, at dansk kunst i disse år er kølig, behersket og samlet. At den er meget æstetisk og præget af Dansk Design
  • Der er 80 værker, hvoraf 11 er nye
  • Kunstnerne er både nye og etablerede

“Jeg fik for flere år siden ideen til at lave denne udstilling, som viser hvordan kunstnernes opvækst med dansk design giver en kølig, rolig og behersket stil i Danmark i modsætning til i Norge, hvor nutidens kunstnere er meget mere farverige og street,” siger dansk-norske Erlend Høyersten om den nye udstilling på Aros: Cool, Calm and Collected.

Erlend Høyersten, der er direktør på Aros, har i årevis betragtet Danmark og den danske kunst. Han ser en rød tråd: et æstetisk formsprog, som minder om den arkitektur og det design, der er lavet i Danmark efter Anden Verdenskrig.

Rolling Stones har skrevet en sang med samme titel som udstillingens: Cool, Calm and Collected, og engelske Wallpaper Magazine brugte den for nogle år siden til at beskrive skandinavisk interiørstil.

LÆS OGSÅ: Test af interaktiv Aros-udstilling: Som at være barn igen

Så med referencer til både den danske attitude og æstetik har også Aros valgt titlen til udstillingen af 80 værker lavet af 47 kunstnere i disse år. Museumsinspektør Maria Kappel Blegvad har stået for udvælgelsen.

Kunstnerne er ligeligt fordelt på begge køn og er både nye og etablerede. De har lavet noget så forskelligt som en mandlig guldhavfrue, et ølglas støbt ind i en betonklods og et gult flag med påskriften 'I Østen stiger solen op' - skrevet med arabiske bogstaver.

Det ligner i høj grad Islamisk Stats flag og er som en lang række af de øvrige værker en politisk kommentar.

LÆS OGSÅ: Kød, nøgenhed og menneskekroppe

Kunstnerne bag spiller på ordet Østen, der kan opfattes som noget dragende og eksotisk til stor forskel fra det sprængfarlige, konfliktfyldte Mellemøsten, vi kender fra nyhedsmedierne.

Der er altså ikke kun stramme former og æstetik på programmet i den nutidige kunst men også kritiske holdninger. Indholdsmæssigt er emnerne alt fra noget så socialrealistisk som arbejdsløshed til noget så abstrakt som en mental atmosfære indkapslet i et gult lærred, der lader tilskueren ane to mennesker, som løber mod solen.

Det er som altid op til den enkelte at tolke på værkerne. Men som noget nyt kan man stille kunstnerne spørgsmål via Aros' hjemmeside eller på udstillingen. Museet kontakter hver uge en kunstner og laver en video på baggrund af spørgsmål og svar. Den vises på udstillingen og kan ses på Aros' hjemmeside.

Øjenkontakt på en anden måde. Foto: Maja Theodoraki
Øjenkontakt på en anden måde. Foto: Maja Theodoraki

Spørg kunsterne

Da kunstneren Mikkel Carl bliver spurgt om, hvilke spørgsmål han helst vil svare på, siger han: “Spørgsmål om hvordan jeg har lavet min kunst.”

Så da han bliver spurgt, om han ser meget tv, bliver han et øjeblik stille. Hvorefter han meget ærligt fortæller om familiens passion for at se 'Den Store Bagedyst' og knytter tråde derfra til sit arbejdsliv. Han sammenligner deltagernes opgaver med sine egne.

LÆS OGSÅ: Kineser bygger Aarhus af 70.000 kiks

“Det er spændende at nogen bedømmer andres præstation i fagtermer. Ligesom de også gør det i Vild Med Dans og X-Factor. Det formidler et fag,” mener han.

Mikkel Carl roser i øvrigt Aros for at lave en udstilling om samtidskunst, fordi det sker så sjældent.

Lilibeth Cuenca Rasmussen er performancekunstner. Her viser hun værket ’Octopada’, der er en hybrid mellem performance og skulptur. Den er inspireret af blæksprutten og mimer sine omgivelser blandt andet ved at skifte farve. Foto: Maja Theodoraki
Lilibeth Cuenca Rasmussen er performancekunstner. Her viser hun værket ’Octopada’, der er en hybrid mellem performance og skulptur. Den er inspireret af blæksprutten og mimer sine omgivelser blandt andet ved at skifte farve. Foto: Maja Theodoraki

Publiceret: 21. December 2017 06:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Bøger
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt