Brian Nielsen, arrangør af Northside Festival og ejer af bookingbureauet Scandinavian.
Brian Nielsen, arrangør af Northside Festival og ejer af bookingbureauet Scandinavian.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Er Aarhus-musikken faldet ud af takt?

Hvordan trives den rytmiske musik i Aarhus? Vi har bedt tre aktører i det aarhusianske musikmiljø om at pege på, hvor de ser udfordringerne og potentialerne.

Rytmisk musik skal tænkes ud af musikboksen og i meget bredere forstand.

Ifølge fremtrædende aktører i det aarhusianske musikmiljø, skal Aarhus ikke Horsens/Herning-vejen, men i højere grad fokusere på det, vi er gode til.

Unge arrangører og musikere, der tænker skævt, skal have bedre vilkår, lyder det fra aktørerne.

Alle seks deltog i kulturrådmand Marc Perera Christensens stormøde den 17. januar om en ny kulturpolitik i Aarhus med fokus på musikken.

Aarhus' position er i fare

Gunnar K. Madsen, daglig leder af Dansk Rock Samråd (ROSA) og arrangør af Spotfestivalen:

"Jeg synes, faktisk at Aarhus er ganske godt kørende. Udbuddet af rytmiske koncerter er ganske pænt. Som borger i Aarhus kan man ikke klage. Vi trækker ikke - ligesom Horsens og Herning - de helt store navne til byen, men Aarhus kan noget andet. Vi kan producere. Vi er store nok til en kreativitet i byen. Det skal vi ikke bare værne om, men også gøre noget for.

Vi skal udnytte potentialet. Hvordan kan vi gøre det endnu bedre. Hvornår ser man musikken som socialt tilfælde? Hvornår se man den som et potentiale?

I mine øjne er Aarhus Danmarks bedste musikby, men vores position er i fare. Man skal være langt mere dynamisk og innovativ. Det tager kulturpolitikken i Aarhus i dag ikke højde for. Man skal turde satse på de unge, upcoming navne, inden de bliver kæmpestore."

Gunnar K. Madsen, daglig leder af Dansk Rock Samråd (ROSA) og arrangør af Spotfestivalen.
Gunnar K. Madsen, daglig leder af Dansk Rock Samråd (ROSA) og arrangør af Spotfestivalen.

Det skal gro nedefra

Tom Fjederholt, musikchef på Fonden Voxhall - herunder spillestederne Voxhall og Atlas:

"Den rytmiske musikscene trives i Aarhus. Jeg synes, at det lykkes at udklække navne, som vi kan være stolte af og lave koncerter, som viser bredden i musikmiljøet. Også med hensyn til festivaler er vi godt dækket ind med Spot og Northside. Det er alt sammen med til at fuldstændiggøre den palette af tilbud, der findes på det rytmiske musikområde i Aarhus.

Vi skal efter min mening ikke gå efter de helt kæmpestore koncerter, som Horsens og Herning har lavet med plads til 40.000–80.000 mennesker. Dog kunne vi godt bruge en scene, der kunne rumme 1500-2000 gæster. Er det ok at tage bilen eller toget til Herning eller Horsens en gang i mellem for at høre Madonna eller U2 - det mener jeg bestemt, det er. Aarhus kan noget andet.

Det, jeg savner i Aarhus, er nogle frie rum. Vi har i hvert fald ikke brug for flere institutionaliserede rum, hvor det bliver bestemt ovenfra, hvad indholdet skal være. Det skal gro nedefra. Det skal være ideerne frem for rammerne, der driver værket. Det er måske utopi, men hvis man kunne stille nogle rum til rådighed, hvor lyd, lys og alle tilladelser var på plads, og man bare fik overdraget nøglerne, så ville det give mange kunstnere unikke muligheder for at få prøvet deres materiale og talent af. Og styrke musikmiljøet i byen."

Tom Fjederholt, musikchef, Fonden Voxhall.
Tom Fjederholt, musikchef, Fonden Voxhall.

Erhvervslivet skal aktiveres meget mere

Brian Nielsen, ejer af Skandinavian Management og Booking, og arrangør af Northside Festival:

"Der er sket meget det seneste år. I forhold til Northside, oplever vi i dag langt større imødekommenhed end for et år siden. Det var svært at komme i gang, men det er mit indtryk, at der er sket noget. Vi får i år på Northside også mulighed for at tilbyde flere sene koncerter.

Og et andet eksempel er jo OneStopShop, som gør det væsentlig nemmere for arrangører at navigere rundt i en jungle af tilladelser og regler. Det er efter min mening meget vigtigt, at man stimulerer de miljøer - at man gør det så smidigt og let som muligt at realisere nye projekter.

Jeg synes, for eksempel at kommunen burde stille alle deres pladser og arealer gratis til rådighed - vi betaler jo allerede skat. Jeg er professionel og lever af at arrangere koncerter, men det er der meget få, der gør. Alle de ildsjæle i de uorganiserede miljøer kan jo ikke lige stille en halv eller en kvart million som garanti. Det er en stor barriere for mange.

Derudover mener jeg, at erhvervslivet burde aktiveres langt mere i kulturlivet. Deciderede sponsorater, som man ser i Horsens og Herning, burde vi have flere af, så vi viser, at byen står samlet. Også i forhold til de kreative miljøer i byen, såsom kaospiloterne, innovationlab, worldperfect burde man samarbejde meget mere med kulturen."

Publiceret: 23. Januar 2012 15:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt
ERROR: Macro disqus is missing!