Kommunalvalg 2017
Keld Hvalsø er spidskandidat for Enhedslisten i Aarhus.
Keld Hvalsø er spidskandidat for Enhedslisten i Aarhus.
Arkivfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Enhedslisten køber reklamer hos Facebook, der sender pengene i skattely: "Det er ikke med vores gode vilje"

Enhedslisten i Aarhus har købt reklamer for 15.000 kroner hos Facebook. Målet helliger midlet, lyder det fra spidskandidat

Enhedslisten har som det eneste parti i Aarhus valgt at offentliggøre et valgkampsbudget for dette kommunalvalg i åbenhedens tjeneste.

Af budgettet. der kan findes på partiets hjemmeside, fremgår det blandt andet, at partiet har modtaget 30.000 kroner i støtte fra 3F - Rymarken, og at der bruges 13.500 kroner på valgfesten tirsdag aften.

Men budgettet viser også, at partiet har sat 15.000 kroner af til at købe reklamer eller booste opslag på Facebook.

LÆS OGSÅ: Hårdt angreb på Bundsgaard fra DF og Venstre: Pilen peger på jer selv, svarer S

Facebook kom - som mange andre multinationale selskaber - forleden i vælten i forbindelse med det store skattely-læk kaldet 'Paradise Papers', fordi det blev afsløret, at Mark Zuckerberg og kompagni sender deres indtægter i skattely hos et underselskab på Caymanøerne.

Køber man i Danmark reklamer hos Facebook, så ryger pengene direkte til et selskab i Irland og herfra så godt som ubeskattet videre til Caymanøerne.

Det er altså også tilfældet med Enhedslistens 15.000 kroner.

"Du har helt ret i, at Facebook er et af de tvivlsomme selskaber, og det er en fuldstændig fair pointe, at vi køber reklamer hos et sådant," siger partiets spidskandidat i Aarhus, Keld Hvalsø, da Lokalavisen Aarhus spørger ind til prioriteringen i budgettet.

"Det er bare enormt svært at lade være med at bruge Facebook. Det er et sted, som alle orienterer sig mod. Det er ikke med min gode vilje, at vi bruger penge på Facebook, men jeg kan bare se, at det er nødvendigt. Det er simpelthen der, folk er," forklarer Keld Hvalsø og bruger Aarhus Letbane som sammenligningsgrundlag.

"Nu har vi lige lavet en letbane i Aarhus, som vi er meget, meget store tilhængere af. Men vi er ikke tilhængere af, at direktøren får 2,1 millioner kroner i løn om året og 1,4 millioner kroner i fratrædelsesgodtgørelse. Vi er heller ikke vilde med de italienske firmaer, der har haft hovedentreprisen, ikke betaler skat i Danmark eller Italien. Vi er heller ikke tilfreds med, at de italienske arbejdere ikke betaler skat i Danmark. Men det gør ikke, at vi ikke vil benytte letbanen, når den kommer til at køre."

LÆS OGSÅ: Medie: Bundsgaard har købt plads på Simseks Google-søgning

Men Facebook er vel lidt noget andet. Her sender I bevidst selv penge direkte ind i et selskab i Irland, som sender dem videre til Caymanøerne?

"Jeg er fuldstændig enig med dig. Det, der er vores problem og kæmpe udfordring, er, at vi bliver nødt til at kommunikere med de mennesker, som bruger Facebook. Færre og færre mennesker læser aviser, og hvis vi skal nå borgerne, så skal vi bruge de medier, som de benytter sig af. "

I kan ikke køre en ordentlig valgkamp uden Facebook-reklamer?

"Det er i hvert fald enormt svært at nå så mange mennesker på andre måder. Der er mig bekendt ikke andre sociale medier, hvor vi kan komme i kontakt med så mange."

LÆS OGSÅ: Enhedslisten og Radikale står til smæk i Aarhus

Enhedslisten tordner jo ofte mod de her multinationale selskaber, der ikke betaler nok i skat. Burde I så ikke gå forrest ved ikke at poste penge i dem?

"Jo. Har du en god idé til, hvordan vi så kommunikerer med de her mennesker?"

Nej, det har jeg ikke. Så det, du siger, er altså, at målet helliger midlet i dette tilfælde?

"Ja. Det er desværre virkeligheden. Men jeg er glad for, at I tager det op, for den eneste måde, vi kan ændre på det her, er, hvis der bliver skabt en bevidsthed om det. Vi er ikke modstandere af Facebook, vi er bare modstander af, at de ikke betaler skat."

De andre partier i Aarhus betaler også for at reklamere for deres kandidater på Facebook. Enhedslisten er dog det eneste parti, der åbent har lagt frem, hvad man specifikt bruger penge på i valgkampen. 

Af Enhedslistens budget for kommunalvalget i Aarhus fremgår det, at man bruger 15.000 kroner på Facebook-reklamer.
Af Enhedslistens budget for kommunalvalget i Aarhus fremgår det, at man bruger 15.000 kroner på Facebook-reklamer.

Publiceret: 20. November 2017 19:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt