Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Lukning af Kongsvang skader fremtidens Aarhus

Camilla Fabricius, formand for
teknisk udvalg, Aarhus Kommune
Christian X's Vej 23
8260 Viby J

Midttrafik mener, det tager for lang tid at komme fra Odder til Aarhus. Derfor arbejder selskabet på at lukke nogle af de mindst benyttede stationer, og en af dem ligger altså i Kongsvang.

Borgergruppen 'Bevar Kongsvang Station' har gentagne gange påpeget, at Kongsvang Station er så misligholdt, at Midttrafiks passagertal ikke kan bruges som målestok for stationens vigtighed i Aarhus Kommunes infrastruktur. Stationen er nærmest skjult, i en banegrav bag en lille skov, hvor adgangsforhold og belysning langtfra er tryghedsfremmende.

I det hele taget er Midttrafiks tilgang til en så centralt beliggende station forunderligt passiv. For eksempel ligger der i Aarhus Kommune en mulighed for at etablere en ny trappe til stationen, på Skanderborgvej, uden at Midttrafik har kigget nærmere på den. En besynderlig indstilling til et trafikalt knudepunkt, der ikke fungerer ordentligt. Nyeste eksempel på Midttrafiks prioriteringer: Rejsekortet er blevet indført i Aarhus Kommune, men man kan ikke bruge det på Kongsvang Station. Samtidig med at man har fjernet billetautomaten på stationen. Midttrafik laver en selvforstærkende effekt, der fører til lavere passagertal, og dermed en 'fair argumentation for at lukke stationen'.

I 2017 overtager Aarhus Letbane kørslen på ruten, det vil sige, at Midttrafiks problemstilling om rejsetiden til Odder udløber om cirka 15 måneder. Men alligevel fortsætter Midttrafik med sin lukningsdagsorden, og det er en kolossal fejl. For når først en station er lukket, er det yderst vanskeligt at åbne den igen. Så et lukket Kongsvang bliver næppe genåbnet, og dermed er det pludselig fremtidens infrastruktur, der står på spil. Letbanen er et stort projekt, så stort, at det vil komme til at definere fremtidens Aarhus. Derfor skal det gøres rigtigt fra starten. Det er for stort, for dyrt, og for vigtigt til, at dets fundament må svækkes, fordi et offentligt ejet selskab ikke kan tage det større fællesskabs perspektiv, ikke kan se andre interesser end selskabets egne.

Der er én ting, der er alfa og omega for Letbanens succes, og det er adgang til letbanen. Adgang sikrer, at alle byens borgere kan tage Letbanen til sig, som en god løsning på deres trafikale behov. Hvis Midttrafik lukker Kongsvang Station vil vi få en Letbane, der kører helt fra Aarhus Banegård til Viby Station, uden mellemliggende stop. Det vil sige, at letbanen kommer til at passere tusindvis af aarhusianere, uden at de kan stå på i et klassisk aarhusiansk boligområde. Den udvikling går stik imod alle Aarhus Kommunes intentioner, om at give byens pendlere et effektivt, billigt og miljøvenligt alternativ til privatbilisme. For det er ved at mindske det trafikale pres på midtbyen, at vi udvikler det unikke kultur og erhvervs miljø, der skal øge kommunens vækst og velfærd for vores kommende generationer.

Derfor er det helt uforståeligt, at Midttraffik så let kan ignorere fremtidens behov for nogle få minutter de næste 15 måneder.

Publiceret: 29. Juli 2015 10:30
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere