Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Debat: Kaos i trafikken

Heidi Bank, byrådskandidat Venstre i Aarhus

Aarhus Kommune har igen en stor Trakfik- og Mobilitetsplan i høring. Helt overordnet mener jeg planen i bedste fald er virkelighedsfjern, så har jeg forsøgt at sige det pænt. Men lad mig ridse nogle punkter op.

Transporttid: Planen beskriver hvorledes de der kommer fra forstæderne skal parkere deres biler ved letbanen, tage letbanen til midtbyen og derfra gå på arbejde. Som bonus vil de til og med få helbredsmæssige fordele pointerer planen. Her må tilføjes, hvis de da ikke lige går ned med stress. Tid er en afgørende faktor. Mange børnefamilier har i forvejen ofte en presset hverdag. Transporttid burde som en selvfølge tænkes ind i planlægningen.

Parkeringshuse: Bilerne skal fremadrettet parkere i de store parkeringshuse. Det gode ved parkeringshusene er ifølge planen at ”gåturen fra de store parkeringsanlæg til typiske mål skal være direkte og en god oplevelse”. Her er det så, jeg mener, planen mister realitetssansen igen. De fleste af os tager ikke ind til midtbyen for at gå på opdagelse eller lege turister, vi tager derind, fordi vi har et ærinde, noget vi skal have købt eller et møde.

En øget afstand mellem parkering og mål, vil øge risikoen for at en del af det hyggelige butiksliv og tilhørende arbejdspladser i Aarhus ender i nabobyerne eller på nettet, den risiko er reel nok.

Grønne arealer: Planen gør en del ud af at beskrive hvorledes begrænsningen af biler er godt for etablering af grønne arealer, særligt flere grønne rabatter langs med cykelstier og flere vejtræer. Spørgsmålet er blot, om det ikke var bedre at tænke grønne oaser og legeplader ind de steder, hvor de virkelig mangler, i stedet for som nu at fylde mange eksisterende åndehuller op med nybyggeri, nybyggeri der i øvrigt er med til at øge problemerne. Det vil være brugbare grønne områder.

Bilen og miljøet: Biler sviner stadigvæk, ligesom meget andet, der får vores samfund og vores hverdag til at hænge sammen. Inden for en overskuelig fremtid vil vi have biler, der kører på 100% grøn energi. Det er da den fagre nye verden, det skal vi tænke med. Der bliver ofte talt negativt om bilen, men måske skulle vi også fokusere på alt det positive. Der er en grund til, at så mange gerne vil have en bil. Fleksibilitet og frihed ligger formentlig øverst på listen.

Cykler, fodgængere og sikkerhed: Planen dyrker specielt cyklismen. Det er da indlysende, at vi skal have sikret de steder, hvor der hver eneste dag kører mange cyklister, men hvor der ikke er cykelstier, hvor cyklerne bliver presset af biler, busser og måske letbanen. Så få endelig gjort noget ved det. Sørg for fodgængerovergange de steder, hvor borgerne rent faktisk krydser vejen, specielt ved skoler, i stedet for 200 meter derfra. Sænk hastighederne de steder i midtbyen, hvor der bliver kørt for stærkt, og hvor biler og bløde trafikanter er tæt på hinanden. Alt det tror jeg er en selvfølge for de fleste.

Et rummeligt Aarhus: Planen tænker i begrænsninger fremfor muligheder. Det er en skam. Jeg tror på et rummeligt Aarhus, hvor vi skaber muligheder for hinanden og for vores erhvervsliv. Der er plads til biler i Aarhus nogle steder endda i to spor, hvor der er brug for det. Der er plads til beboerparkering og ”hurtig” parkering. Kort sagt, så kan infrastruktur og mobilitet i Aarhus gøres langt bedre.

Publiceret: 15. September 2017 09:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Mød byens spidskandidater: “Helge er min reservefar”
Mød byens spidskandidater: “Helge er min reservefar”
Valget netop nu