Jonas Dørkens nye forretningseventyr hedder Viva og har hovedsæde i Silkeborg. Her udvikler han blandt andet arkitekttegnede huse til typehuse-priser.
Jonas Dørkens nye forretningseventyr hedder Viva og har hovedsæde i Silkeborg. Her udvikler han blandt andet arkitekttegnede huse til typehuse-priser.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Danmarks mest kendte direktør bor i Elev

Jonas Dørken fra Elev bliver stadig brugt i Skousen-reklamer, selv om han ikke længere er direktør for butikskæden

Af Kim Skovrup Andersen

"Er det ikke dig fra Skousen," er det spørgsmål, som Jonas Dørken næsten dagligt må forholde sig til. For den 38-årige aarhusianer er blevet en levende reklamesøjle med et ansigt, du både kan møde på bagender af bybusser og ikke mindst i tv-reklamer.

Og svaret til ovenstående er både ja og nej. For selv om Dørken ikke længere er direktør for hårde hvidevare-kæden, laver den uddannede IT-ingeniør stadig reklamer for Skousen, som har hovedsæde i Risskov.

“Jeg stoppede i Skousen i 2016. Da vi startede med at lave reklamerne, troede folk, jeg var en reklamemand, og da de efterhånden fandt ud af, at jeg rent faktisk var direktør, er jeg ikke længere i,” fortæller en smilende Dørken, som kun har ros til sin efterfølger Majken Pape.

LÆS OGSÅ: Den rigtige direktør er en kvinde

”Majken er rigtig dygtig og kompetent og har fortsat Skousens vækst,” siger han.

Han stod i spidsen for Skousen-kæden i fem år som administrerende direktør, hvor det lykkedes at gå fra 'bankerot til best in class', som han selv udtrykker det.

“Jeg blev ansat til at få Skousen op at køre igen efter en konkurs. Skousen var blevet et gammelt og lidt støvet brand. Jeg kom ind som ung og ny direktør og oplevede, at vores leverandører og samarbejdspartnere blev overraskede over, at en så ung fyr var direktøren for det hele. De havde nok regnet med at se en ældre mand med pibe og slips. Som det så også var før. Og så kom jeg og en kollega til at tænke på, at det kunne være sjovt at lave en Lars Larsen og vise, hvem der var direktør. I stedet for bare at stille mig op med en skjorte og en flot blazerjakke så lave lidt fis med det hele og spille den unge direktør med t-shirt, hvor der står direktør på. Og så køre sloganet om, at Skousen matcher laveste netpris. Og det viste sig at vække opsigt,” fortæller Jonas Dørken.

Den sorte humor har han dyrket lige fra barnsben, hvor der blev lavet mange hjemmevideoer.

“Jeg kan godt lide at overraske folk og være anderledes. Tænke anderledes og være lidt kæk,” siger han.

Livet er Viva

I dag sidder han i Silkeborg i sit nye firma 'Viva Group', som han driver sammen med kompagnonen og barndomsvennen Christopher Stensbjerg. Der er tale om et ejendomsudviklingsfirma, hvor der opkøbes ejendomme og jord og blandt andet bygges arkitekttegnede huse til typehus-priser i datterselskabet 'Viva Huse' .

”Jeg stoppede i Skousen for at prøve noget nyt. Men jeg bliver da tit spurgt, hvorfor jeg forlod noget, der gik så godt. Vi gik fra 200 millioner til 1 milliard kroner i omsætning, og det er jeg da lidt stolt af. Men jeg kunne godt tænke mig at starte noget op helt fra bunden, og det har jeg gjort med Viva. Christopher og jeg har samme forretningsgen,” siger han.

Bosat i Elev

De seneste elleve år har han boet i Elev med sin hustru og deres tre døtre.

Og her kan han sagtens gå i fred.

LÆS OGSÅ: Elev har fået sognehus til millioner

“I Elev er jeg jo bare Jonas. Det er et lokalsamfund, hvor vi stort set alle sammen kender hinanden. Det er et dejligt sted at bo og et fantastisk sted for vores børn, som kan gå og cykle til alt,” fastslår forretningsmanden, der ellers godt kan mærke opmærksomheden, når han bevæget sig udenfor Elevs bygrænse.

“Jeg er jo ikke lige så kendt som Lars Larsen. Langt fra. Men jeg er efterhånden blevet så kendt, at der er en del, som genkender mig, hvis jeg er inde i byen. Og der er mange, der ikke siger noget, men jeg kan se ud af øjenkrogen, når jeg går forbi dem, at folk stopper op og hvisker til hinanden. For dem er jeg jo Skousen-direktøren, og jeg møder stadig folk på gaden, der spørger mig ind til specifikke hvidevarer eller kommenterer reklamerne. Det er meget sjovt, og jeg er i den forstand stadig Skousen-ambassadør, og det har jeg ikke noget imod,” siger Jonas Dørken. 

”Men det største jeg har oplevet i min karriere, er, at se de butiksindehavere, som i 2011 stod med kæmpe gæld og var dybt frustrerede og i krise, først komme ovenpå, og efterfølgende blive millionærer og få overskud igen. Det har været den største oplevelse i hele Skousen-eventyret,” fastslår Jonas Dørken.

Publiceret: 03. Februar 2018 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt