Kystvejen efter at den er blevet indsnævret til to vejbaner i stedet for fire.
Kystvejen efter at den er blevet indsnævret til to vejbaner i stedet for fire.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Cityforening er på tværs

Da byrådet i 2004 vedtog at indsnævre Kystvejen, var Aarhus City Forening tilfredse med planen, men tiderne har ændret sig og foreningen brokker sig nu

Af Marie Højlund

De får 90 ekstra parkeringspladser i centrum ved Bispetorv, de har siddet med i havneprojektets følgegruppe, og nu har de fået tilbudt et personligt møde med Teknisk Udvalgs formand Jette Hansen (EL). Et møde, som skal informere Aarhus City Forening om konsekvenserne ved at kræve, at Kystbanen bliver firesporet igen. Chef for Aarhus Kommunes Trafik og Veje Michael Kirkfeldt må tage sig til hovedet ved tanken om at gå to skridt baglæns.

"Det får helt klart økonomiske konsekvenser, hvis vi skal finde plads til fire spor igen. Vi har arbejdet på det her projekt siden det blev vedtaget i 2004. Det vil være spild af både arbejde og penge. Derudover er der også en del kontrakter med entreprenører, som i så fald skal laves om," siger Michael Kirkfeldt.

Politisk fastlåst

Den bider direktør for Aarhus City Forening Claus Bech ikke på. Han mener, at Michael Kirkfeldt siger sådan, fordi han er nødt til at bakke flertallet i byrådet op.

"Der er meget politik i det her. Byrådet hælder generelt til venstrefløjen, hvor Enhedslisten hele tiden har villet have bilerne ud af byen. De kender bare ikke konsekvensen af den beslutning. Jeg tror, at man kommer til at lave det om på sigt," siger Claus Bech.

Kan true letbanen

Ud over at koste ekstra penge og bøvl, kan kravet om at genetablere en firesporet Kystvej, i følge Michael Kirkfeldt, stikke en kæp i hjulet på letbanen.

"På de smalle dele af Kystvejen, især ved Toldboden, bliver det nærmest umuligt at etablere både fire vejspor og et dobbelt letbanespor. Men hvis det virkelig er det politikerne vil have, må vi finde en løsning," siger Michael Kirkfeldt.

Senere i november skal Trafik og Veje levere et notat med forslag til, hvordan man kan forbedre situationen for billister på Kystvejen. Claus Bech foreslår en løsning med tre spor, hvoraf det midterste kan vende retning ved hjælp af lysregulering.

Publiceret: 06. November 2012 12:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!