“I Mårslet blev hastigheden før sommerferien sat ned til 40 kilometer i timen i hele byen, og man er i gang med tilsvarende på Christiansbjerg,” forklarer rådmand Kristian Würtz (th.), som her står på Langdalsvej sammen med Holger Lyngklip Strøm, formand for Brabrand-Aarslev Fællesråd.
“I Mårslet blev hastigheden før sommerferien sat ned til 40 kilometer i timen i hele byen, og man er i gang med tilsvarende på Christiansbjerg,” forklarer rådmand Kristian Würtz (th.), som her står på Langdalsvej sammen med Holger Lyngklip Strøm, formand for Brabrand-Aarslev Fællesråd.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Budget-forslag: Farten skal langt ned i byerne

Når bilisterne fremover kører ind i de lokale bykvarterer skal farten være 30 eller 40 kilometer i timen, mener rådmand

Hastigheden i de aarhusianske boligområder skal ned, og det skal 25 millioner kroner hjælpe med til at sikre.

Det er i hvert fald et forslag i borgmesterens udspil til det kommende budget, og det ligger i fin tråd med Teknik og Miljø-rådmandens ønske:

“Når der sker ulykker, er farten den vigtigste faktor i forhold til, hvor galt det går, og det er altså vigtigere, at folk kommer sikkert hjem, end at bilisterne kommer nogle få sekunder hurigere frem. Farten skal ned på 40, og meget gerne 30, kilometer i timen, og det skal ske i hele kvarterer. På den måde er man som bilist ikke i tvivl, når man kører ind i et område, for fartgrænsen er den samme alle steder,” siger rådmand Kristian Würtz (S) fra én af de veje, hvor der bliver kørt rigtig stærkt, nemlig Langdalsvej i Brabrand.

“Brabrand er et meget relevant område at sænke farten i, for her er megen gennemkørende trafik og enormt høje hastigheder, men der er stribevis af andre relevante områder i Aarhus,” fortsætter han.

Lavere fart = flere cyklister

Hos formanden for Brabrand-Aarslev Fællesråd, Holger Lyngklip Strøm, er der begejstring at spore over forslaget.

“Vi oplever nærvedsulykker næsten hver dag, så vi vil være glade for, at farten kommer ned. Helt ærligt, det tager kun cirka 45 sekunder længere tid at komme fra den ene ende af Brabrand til den anden, hvis man sænker farten fra 50 til 40 kilometer i timen. Vi ser nu gerne, at farten kommer helt ned på 30 kilometer i timen. Og tag gerne både Årslev og Gellerup med,” siger han og fortsætter:

“Det vil også være med til at løsne op for trafikken. For hvis farten kommer ned, vil flere have lyst til at gå og cykle.”

“Ja, vi skal have spoleret den onde cirkel,” overtager Kristian Würtz.

Dialog med fællesrådene

Selvom politikerne i Aarhus skulle blive enige om budgetforslaget, så kan de ikke blot hive 50 kilometer i timen-skiltene op og erstatte dem med nye påtrykt mindre tal. I dag er det nemlig ikke helt lige til at få lov at sænke hastighederne.

“Men transportministeren har signaleret, at det skal være nemmere, og det er rigtig positivt,” forklarer Kristian Würtz.

“Men først skal vi have flertal for forslaget, og dernæst skal vi så se på, hvor det er relevant at begynde, og hvad der konkret skal til for at få farten ned - det kan være skilte, bump eller striber. Det vil ske i dialog med fællesrådene,” fortsætter rådmanden, som på spørgsmålet, om 25 millioner kroner ikke er voldsomt mange penge til et sådan tiltag, svarer:

“Aarhus er stor! Det her giver kun mulighed for at sætte i gang i nogle kvarterer.”

Publiceret: 05. September 2017 08:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
Lokalavisen Aarhus
Seneste
Lokalavisen Aarhus
Mest læste
Lokalavisen Aarhus
112