Det gælder om at have klare linjer, før mekanikeren går i gang med arbejdet. Foto: Colourbox

Det gælder om at have klare linjer, før mekanikeren går i gang med arbejdet. Foto: Colourbox

Sådan undgår du problemer hos forhandleren

Mange stridigheder om reparation eller køb af bil opstår, når forventningerne ikke er afstemt fra begyndelsen

Af
Jens Overgaard

ankenævn Når en aftale om en reparation eller et bilkøb kører af sporet, er der ofte en rød tråd: Parterne har typisk ikke haft en klar aftale, eller der har været forskellige forventninger fra begyndelsen.

Det er temaer, som fylder i stakken af klager hos Ankenævn for biler. Her modtog man i fjor 599 klager fra bilejere, der oplevede problemer med deres værksted eller forhandler.

Mange uenigheder kan undgås, hvis der er en skriftlig aftale, når bilen afleveres, lyder det fra FDM. Foto: Colourbox

Mange uenigheder kan undgås, hvis der er en skriftlig aftale, når bilen afleveres, lyder det fra FDM. Foto: Colourbox

Tre ud af fire sager handler om bilkøb og resten om reparation. I sagerne om bilkøb er parterne i mange tilfælde uenige om, hvordan begreberne garanti og reklamationsret skal tolkes.

Alle bilkøb ved en forhandler er omfattet af købeloven, så der er to års reklamationsret.

Inden for det første halve år formodes det, at eventuelle fejl var til stede ved leveringen. Senere skal køberen påvise dette.

Afstem forventningerne

Tvisten opstår ofte, når køber og sælger går fejl af, hvilke forventninger der er til bilen, lyder det fra Nikolaj Andreasen, der er sekretariatschef hos Ankenævn for biler.

”Hvis man køber en nedslidt bil og har en forventning om, at man vil bruge den som pendlerbil i fem år uden at skulle bruge andet end benzin eller diesel, mens forhandleren inde i sit hoved har en forventning om, at kunden ved, hvad vedkommende går ind til, så handler det om at få afstemt forventningerne fra begge sider fra starten,” siger han.

Generelt kan man forvente mere af en nyere og dyrere bil, og det er således heller ikke alle ting, som går i stykker på en ældre bil, der kan betegnes som mangler.

I sagerne om reparationer er det klassikere som tandremme, gearkasser og turboer, der fylder meget hos klagerne.

Få skriftlig aftale

Ifølge Nikolaj Andreasen opstår konflikten typisk, når der er tvivl om, hvad der skal repareres, eller hvad det må koste. Det kan forebygges med en klar aftale, og er den skriftlig, er den sværest at løbe fra.

Det vigtigste er dog at få talt om tingene fra begyndelsen, påpeger sekretariatschefen. Hos FDM råder Lennart Fogh, der er afdelingschef i bilistorganisationens juridiske rådgivning, så vidt muligt til at få en skriftlig aftale, når bilen afleveres. Og det gælder, uanset om der er tale om service, undersøgelse eller reparation.

”Det er bedre at bruge få minutter på at forberede sig frem for at bruge et år på at rydde op. Skriftlighed er den bedste måde at undgå misforståelser på. Så er der ingen tvivl om, hvilken pris der er aftalt,” siger han.

Ankenævn for biler er oprettet af den danske bilbranche og FDM.

Nævnet behandler klager i forbindelse med køb af nye og brugte biler for over 10.000 kroner og værkstedsregninger på mere end 1500 kroner. Klager indgives på nettet, og det koster 400 kroner.

Publiceret 01 July 2019 10:14

Galleri-rundtur i Aarhus

Galerie Møller Witt

Det er ved at være sidste chance for at se Jes Fomsgaards soloudstilling på Galerie Møller Witt. Fomsgaard har tidligere bidraget til udsmykningen af iNano Instituttet Aarhus Universitet. Udstillingen 'Artificiel Move' er åben til 26. juni og viser en række malerier med fokus bl.a. på kompleksiteten og bevægelsen i de mange forskellige rum, mennesker er en del af.

Galerie Møller Witt, Christiansgade 18, Aarhus C.

Galleri Gallo

De to kunstnere Louise Volsted Pedersen og Ulf Larsen udstiller for tiden på Galleri Gallo. Ulf Larsen har tidligere lavet naturmalerier, men efterhånden er det mere motiver fra byen og tegninger af jazzmusikere live, han har kastet sig over. Louise Volsted Pedersen eksperimenterer med udtryk, linje og former og henter inspiration bl.a. i naturen, blade og egne fotografier. Udstillingen kan ses til 19. juni.

Galleri Gallo, Nørre Allé 86, Aarhus C.

Galleri Profilen

180 ukendte værker af Hans Horn, hvis liv som soldat under 2. verdenskrig er beskrevet i Tom Buk-Swientys bog 'Det ensomme hjerte', udstilles på Galleri Profilen til 27. juni. Værkerne, der ikke har været udstillet før, viser bl.a. akvareller af blomster, landskaber, satiriske religiøse billeder og stærke traumatiske malerier om krigen.

Galleri Profilen, Grønnegade 93, Aarhus C.

Keller-Arlund – temporary art

Udstillingsstedet Keller-Arlund viser til 20. juni malerier af Vibeke Jensen, der har rum som gennemgående motiv. Kunstneren bruger en teknik, hvor hun 'prikker' sine motiver op og binder dem sammen med flader og plamager, så de tilsammen danner rum.

Keller-Arlund, Peder Skrams Gade 32, Aarhus N.