Det bliver mere vanskeligt at bruge telefonen under kørsel med et nye kamera i bilerne, som advarer, hvis man fjerner opmærksomheden fra trafikken. Foto: Colorbox

Det bliver mere vanskeligt at bruge telefonen under kørsel med et nye kamera i bilerne, som advarer, hvis man fjerner opmærksomheden fra trafikken. Foto: Colorbox

Nye biler har indbygget overvågning

Den nye Mazda 3 og den kommende høje Mazda CX-30-crossover kan fås med indbygget kamera, som advarer, hvis du sms'er under kørslen. Volvo på vej med lignende system

Af
Jens Overgaard

advarsler Bilen tager i højere grad fat om dig, hvis du er ved at komme galt af sted. Det gælder i særdeleshed i den nye Mazda 3 og den kommende Mazda CX-30-crossover. De kan fås med et førerovervågningssystem, hvor et infrarødt kamera dag og nat holder øje med føreren og reagerer, hvis denne er ved at falde i søvn eller fjerner sin opmærksomhed fra trafikken.

Kameraet er diskret placeret sammen med den centrale storskærm som i denne Mazda 3. Til venstre ses det almindelige kamera, mens det infrarøde til billeder i mørke er til højre. Foto: Mazda

Kameraet er diskret placeret sammen med den centrale storskærm som i denne Mazda 3. Til venstre ses det almindelige kamera, mens det infrarøde til billeder i mørke er til højre. Foto: Mazda

Det registrerer, hvor mange gange vedkommende blinker samt mimik, ansigtsudtryk og mundens stilling. Hvis der er er anledning til at gribe ind, reagerer systemet med en advarsel og vil også sætte bilens nødbremse og bremser i forhøjet beredskab.

"Det er et system, som reagerer, hvis du kigger ned eller til siden, som kunne være et tegn på, at du er ved at blive træt, eller hvis du f.eks. ser ned for at skrive en sms på telefonen," siger Jannik Olsen, der er pressechef hos Mazda Danmark.

"Det ultimative mål er at reducere antallet af ulykker, hvor folk kører galt på grund af træthed eller uopmærksomhed," konstater Jannik Olsen.

Luksusmærker som japanske Lexus og tyske BMW har lignende systemer på visse modeller, mens Volvo er på vej med samme omfattende teknologi, dog først fra starten af næste årti. Men det er første gang, at et så omfattende system kan fås i en mere mainstreamagtig bil. Det kan i den nye Mazda 3 fås til mellemniveauet, Sky, til en merpris af 12.000 kr., hvor det er en del af en sikkerhedspakke, som også omfatter et system, der advarer ved trafik ved udkørsel i T-kryds. Og det er standard i topmodellen, Cosmo.

Man skal være motiveret

Hos Rådet for Sikker Trafik vurderer adm. direktør Mogens Kjærgaard Møller, at systemet kan have en vis effekt, men føreren skal også være med på idéen.

"Det vil kunne være en anordning mod især træthed og uopmærksomhed, som vi hilser velkommen," siger Mogens Kjærgaard Møller, som dog også maner til at bruge den sunde fornuft.

"De, som har svært ved at overvinde fristelsen til at bruge telefonen, vil formentlig overhøre alarmen og gøre det alligevel. Det bedste råd er at lægge telefonen helt væk, før man kører, så kan det slet ikke ske," siger Mogens Kjærgaard Møller.

Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør hos FDM, tror, at vi kommer til at se mange flere af den slags systemer. Han peger på, at et sådant system er udviklet af to årsager. Den ene er den rent sikkerhedsmæssige, og den anden er, at det er endnu et skridt på vejen hen mod de helt selvkørende biler.

"De kommende selvkørende biler får systemer, hvor de skal kunne vurdere, hvornår bilen skal overtage kørslen fra føreren. Her skal de i yderste konsekvens kunne gribe ind, hvis føreren falder i søvn bag rattet," siger Søren W. Rasmussen.

Publiceret 01 April 2019 14:49