Se, det er sådan, drifterne kører. Det kræver en helt speciel køreteknik og en helt speciel bil.

Se, det er sådan, drifterne kører. Det kræver en helt speciel køreteknik og en helt speciel bil.

Dygtigt håndværk på fire hjul

Er det for langhåret at vise, hvordan man bygger Danmarks måske fedeste driftbil? Nej, for det er en opvisning i dygtigt og avanceret håndværk på fire hjul

Af
Flemming Haslund

KUNSTHÅNDVÆRK ”En Mercedes AMG har altid været min drømmebil til drifting, da den efter min mening har nogle helt unikke egenskaber, som de andre kun kan kigge misundeligt efter.”

Sådan jubler Martin 'Pyramiden' Poorhamidi om sin nye driftbil, en meget ombygget Mercedes-AMG. Men at den skulle volde så megen bøvl at bygge, havde Pyramiden næppe regnet med. Her fortæller han om projektet:

At bygge en racerbil er altid det store teamwork. Sådan er det også for Pyramiden og venner.

At bygge en racerbil er altid det store teamwork. Sådan er det også for Pyramiden og venner.

En Mercedes-AMG! Hvilken driftbil. Men… Den tyske bil er altså lidt af en tyk trunte, og vi har virkelig haft vores kamp for at få den på slankekur. Første step i ombygningen fra gadebil til racerbil, var derfor at komme på vægten. Vi startede på 1780 kg. I dag vejer bilen 1.345 kg. i køreklar tilstand. Det var da en godkendt slankekur.

Den uden tvivl største udfordring i hele ombygningen har været at lave bilen om til manuelt gear. En C63 AMG er født med en 7-trins dobbeltkobling-gearkasse, men den fungerer bare ikke til drifting, hvor det er et must at kunne koble ud.

Koblingen, der boltes på det hjemmedesignede svinghjul, er en to-pladet kobling, som holder 1.150 Nm. Og det er altså seriøst meget.

Koblingen, der boltes på det hjemmedesignede svinghjul, er en to-pladet kobling, som holder 1.150 Nm. Og det er altså seriøst meget.

Her har vi virkelig været udfordret – på den fede måde selvfølgelig. Efter timevis af opmålinger og efterfølgende tegning i et 3D-program, havde vi nu færdige filer til CNC-fræseren, som har lavet os et svinghjul og en adapterplade. Mercedes laver ingen holdbare manuelle gearkasser, så her faldt valget på en BMW E39 530d gearkasse, da de er brugt til motorsport verden over og let holder op til 1.000 Nm.

Dobbelte bremsecalipre

Drifting handler om konstante udskridninger og powerslides, men nogle gange er det nødvendigt at låse baghjulene under kørsel med høj fart for at kunne justere og forlænge bilens drift.

Derfor besluttede vi os for at lave en separat bremsekreds til håndbremsen på den nye bil, og når vi nu endelig havde fået drømmebilen til det, måtte vi hellere have lidt respekt for bilen originalitet. Derfor købte jeg to originale AMG bremsecalipre og fik designet nogle aluminiums-bremsebeslag.

Vi har til sæsonen 2019 monteret et komplet kompressor-kit med navnet Weistec Stage 3. Dertil et tilhørende system med en is-tank i bagagerummet – ja, is, frossen vand - som holder indsugningsluften kold, hvilket giver endnu mere effekt. Sammen med det særlige Panta Racing Fuel-benzin, vi kører på, bør vi ramme 740+ hk og tæt på 900 Nm.

Så nu spørger jeg bare: Ses vi derude, hvor asfalten får flere og flere sorte streger i løbet af dagen?

FAKTA

Vi du vide mere?

Alle kan følge projekt og sæson på www.facebook.com/amgdriftingdenmark

Man kan opleve bilen til Auto Show 2019 i Odense Congress Center d. 17.-18 aug.

Publiceret 27 March 2019 11:34