Udpræget SUV med høj front og god plads i kabinen. På trods af terrænstilen er her forhjulstræk.

Udpræget SUV med høj front og god plads i kabinen. På trods af terrænstilen er her forhjulstræk.

Billig SUV i konkurrence med Qashqai

Endnu en konkurrent til den så populære Nissan Qashqai. Denne gang fra et andet japansk mærke, nemlig Suzuki

Af
Flemming Haslund

BILTEST Lige lidt mindre end Nissan Qashqai. Til gengæld noget billigere.

Det er den nye Suzuki Vitara kortest muligt. For uanset hvordan man vender og drejer det, er Nissans SUV med modelnavnet Qashqai bilen, som alle de andre skal måle sig med.

Absolut godkendt kørestilling – kabinen opleves dog noget 'plastikket'.

Absolut godkendt kørestilling – kabinen opleves dog noget 'plastikket'.

Suzuki har Danmarks mindste SUV på programmet – Ignis som den hedder – men den er så lille, at den trods alt hører hjemme i en anden klasse. Så Suzukis bud på en bil som konkurrent til Qashqai holder her; ny bil med navnet Vitara. Fornyet for kort tid siden, parat med både en 1,0-liters motor med tre cylindre og en større, en 1,4’er med fire cylindre. Altid med turbo i øvrigt.

Prisen konkurrerer

Suzuki Vitara er lidt mindre end konkurrent Qashqai. Det oplever man naturligvis i kabinen, ikke mindst på bagsædet. Men trumfkortet spiller Vitara så ud med det samme: Prisen.

Billigste udgave koster lige under 200.000 kr., mens den mest interessante er bilen her: 1,0 Boosterjet Active til lidt under 220.000 kr.

Der er faktisk kun tre cylindre deri motoren – det ændrer ikke på, at bilen altid føles frisk og oplagt.

Der er faktisk kun tre cylindre deri motoren – det ændrer ikke på, at bilen altid føles frisk og oplagt.

Vær dog opmærksom på, at man skal et trin op i udstyr og dermed pris for at få aktiv fartkontrol – og så nærmer vi os 250.000 kr. Til sammenligning koster Nissan Qashqai fra 240.000 kr., mens næstbilligste version af den koster fra 270.000 kr.

Tilbage til testbilen her, Suzuki Vitara og altså med den lille motor. Tre cylindre og én liter synes ikke af meget. Og det gør 112 hk dybest set heller ikke. Men ikke desto mindre føles japaneren altid frisk og oplagt; ja, nærmest hurtig, når man bruger speederen. Og alligevel er bilens forbrugstal over 16 km/l efter den nye, mere realistiske norm med navnet WLTP.

Kabine: Pil opad

Kabinen får et par tommelfingre opad og et par nedad. Op for den gode kørestilling. Man sidder glimrende bag bilens rat – i øvrigt typisk for bilerne fra Suzuki. Tommelen peger nedad for materialet, lidt hårdt, ikke så raffineret – alt i alt lidt 'plastikket.'

Men alt i i alt fremtræder Suzuki Vitara som en dejlig 'ærlig' bil; den gi’r sig ikke ud for at være andet end den er; nemlig en rummelig og altså ganske hurtig bil af typen SUV.

FAKTA

Plus og minus

+ En dejligt ærlig bil

+ God motor

+ Pris

- Lidt 'plastikket'

- Bagagerumsstørrelse

- Påhængsvægt (1.200 kg)

Publiceret 27 March 2019 12:46