Focus Active, den med de høje gummistøvler, fås fra 235.915 kr.

Focus Active, den med de høje gummistøvler, fås fra 235.915 kr.

Årets Bil iført gummistøvler

Vi tester årets bil: Ford Focus

Af
Flemming Haslund

BILTEST En af de væsentligste grunde til, at den nye Ford Focus blev valgt til Årets Bil i Danmark er dens køreegenskaber. Køreegenskaber, der er så typiske for Ford. For det første sidder man godt bag rattet, det vil sige behageligt og ikke stramt bag et højt, stejlt rat. Og jo – kørestillingen hører med til en god køreoplevelse.

Dernæst er affjedringen typisk afstemt på the sweet spot mellem hård og komfortabel. Og endelig er styringen præcis. Det betyder, at bilen drejer nøjagtigt så meget som rattet peger. Dette: Kørestilling, affjedring og styring er de tre typiske Ford-egenskaber.

Bedste placering

Og alle dem lever den nye Focus op til. Og derfor ramte den blå oval den bedste placering i årets kåring. Bedre placeret end f.eks. den på mange måder tilsvarende Kia Ceed.

Active-udgaven kører her på store 18 tommer hjul. Her med vinterdæk.

Active-udgaven kører her på store 18 tommer hjul. Her med vinterdæk.

Godt så. Nu lancerer Ford så en ny variant af Ford Focus; Focus Active hedder den.

En stationcar-udgave med lidt højere fjedre og dermed frihøjde, højere dæk og sorte skærmkanter. Volvo gjorde denne stil voldsomt moderne; sikkert fordi der er lidt SUV over bilens udseende. Cross Country siger dem fra Göteborg. Active siger altså dem fra Köln.

Glimrende, og på alle måder godkendt, kabine med stor skærm mellem sæderne.

Glimrende, og på alle måder godkendt, kabine med stor skærm mellem sæderne.

Men der er mere end bare smarte gummistøvler over det. For Focus skifter karakter, når den stiger op fra Focus normal til den højere Focus Active. For bilens markante køreegenskaber ændrer sig. Væk er den helt præcise styring – nu styrer bilen mere som de fleste andre i klassen.

På de øvrige punkter er der ingen afgørende forskel på Focus normal og Focus Active. Den gode kørestilling er i behold, den omhyggeligt indrettede kabine er uændret. Og – og nu er det vigtigt – den fine 3-cylindrede benzinmotor med titlen Ecoboost er i behold.

Ford har vundet mange motorpriser med mærkets 3-cylindrede 1-liters motor – hver gang berømmet for dens mange kræfter og dens lave forbrug. I den nye Focus-generation ligger den fortsat 3-cylindrede, men nu 1,5-liters motor. Den har præcist de samme egenskaber: Endnu flere kræfter og fortsat glimrende forbrug.

Og lige en ekstra oplysning: Den 8-trins automatgearkasse er perfekt.

FAKTA

Plus og minus

+ Motor

+ Sikkerhedsudstyr

+ Forbrug

- Køremåde

- Servostyring

Publiceret 27 March 2019 12:33