Nyeste 911’er, nu med den interne kode Type 992 – med smukkere hofter end nogen sinde før. Pris fra 2,25 mio. kr.

Nyeste 911’er, nu med den interne kode Type 992 – med smukkere hofter end nogen sinde før. Pris fra 2,25 mio. kr.

Ny 911’er med mere fart og sikkerhed

Så er næste Porsche 911 parat. Fortsat med dens særlige form, fortsat med et teknisk vidunder af en motor og nu med markant mere greb i forhjulene

Af
Flemming Haslund

BILTEST Så er den næste generation af et regulært sportsvognsikon klar; Porsche 911 med den samme basale form og samme basale dna siden 1963. Fra marts klar til salg, nu i ottende generation.

'Wie immer', som de siger nede på fabrikken i Stuttgart, 6-cylindret boxermotor og motoren placeret bag bagakslen. Det lyder lidt langhåret, men netop dét er bilens kendetegn mere end noget andet. Hækmotor – dér adskiller 911 sig fra Ferrari, Mercedes, Jaguar, Corvette – hvilken som helst konkurrent.

Største nyhed i kabinen – det lille joystick til gearvælgeren. Og ingen nyhed bag rattet – som altid omdrejningstælleren lige i synet.

Største nyhed i kabinen – det lille joystick til gearvælgeren. Og ingen nyhed bag rattet – som altid omdrejningstælleren lige i synet.

Hækmotor har som konstruktion ét problem, at bilen kan have en tendens til at være lige en anelse upræcis med forenden, når farten bli’r så høj, som bilen indbyder til. Men den nye 911’er har fået nyt fortøj, der med ét har fjernet problemet.

Wet mode

Men den nye 911’er har en regulær verdensnyhed med sig – wet mode, kalder ingeniørerne systemet.

Wet mode er en overbygning på bilens ESC-system – der i øvrigt kaldes PSM på Porschesprog. Først og fremmest øger wet mode ESC’s effekt og øger dermed sikkerheden. Dermed er den nye 911’er sikrere, men kan i øvrigt også køre hurtigere i vådt føre.

Nu er spørgsmålet så, virker det så også?

Til tyskernes præsentation af bilen nær Valencia i Spanien, har vi mulighed for at køre den nye 911 både i wet mode og samme bil på samme våde asfalt i almindeligt mode.

Ny Porsche 911, som vi kører både på en våd testbane her og ude ”i virkeligheden.” Begge steder imponeres vi.

Ny Porsche 911, som vi kører både på en våd testbane her og ude ”i virkeligheden.” Begge steder imponeres vi.

Og forskellen er nærmest skræmmende tydelig. Her på drilagtig, våd asfalt kører bilen omtrent som på skinner, når wet mode er koblet ind. Ingen udskridning, hverken over- eller understyring. Bare stabil.

Publiceret 23 February 2019 08:30