Lyden af den anden side af Northside i 2016

Den aarhusianske musikfestival Northside afprøver gerne ny teknologi i sin markedsføring. Nyeste tiltag er tre podcasts, lavet af det lokale lydbureau Akkurator

Af
Af Marie Duedahl

JP Aarhus

Northside har markedsført sig selv via droner, 360 graders videoer og dokumentarfilm.
Nu lancerer den aarhusianske musikfestival også tre podcasts, lavet af Aarhus-firmaet Akkurator.
12 timers lydoptagelser fra sommerens festival i juni er kogt ned til tre afsnit af omkring et kvarters varighed.
"Idéen om at lave podcasts har været oppe flere gange, men først nu er mediet blevet så udbredt, at det var det rette tidspunkt for os at tage det i brug," siger John Fogde, talsmand for Northside.
Andrew Davidson, medindehaver af Akkurator, ser et stort potentiale for podcasts som markedsføring.
"Podcast er et fleksibelt medie, som er nemt at have med rundt. Med tekst og billeder skal modtageren bruge øjnene, men podcasts kan du lytte til, mens du kører bil eller tager opvasken," siger han.

Handler om folkene bag

Titlen på de tre podcasts lyder: 'Det, der skete, mens du festede', de handler ikke om musikken eller om publikum, men om alle dem, der arbejdede under festivalen. Sikkerhedsfolkene, samaritterne, droneflyverne, kokkene og mange andre.
"Skal jeg fremhæve en særligt vellykket historie, må det være interviewet med sikkerhedsvagten, der står med ryggen til koncerterne og kigger ud over publikum," siger John Fogde.
"Sikkerhedsvagten skal sørge for, at publikum får en god koncertoplevelse og får ikke selv noget ud af koncerterne. Han står med høreværn, og han kan kun se, at det er en god koncert, fordi den spejles i publikums ansigter. Hans koncertoplevelse har Akkurator været gode til at understrege med stemningsfulde lydbilleder og lydeffekter."

Kig ind i maskinrummet

Podcast er et stærkt medium, fordi lytteren skal danne sine egne billeder.
"Alle er mættede af visuelle indtryk i dag, vi lader os underholde af billedmedierne, men med en podcast skal hjernen selv danne sine egne billeder, og det er vigtigt i stedet for, at vi bare får det hele serveret," påpeger Andrew Davidson.
Podcasten giver et indblik i maskinrummet bag det store arrangement.
"Northside har jo en masse tiltag ud over musikken, og vi ville gerne bringe de ukendte historier frem i lyset," siger Andrew Davidson, som især er glad for reportagen fra samaritternes telt. Og om pigen, der arbejder som såkaldt kø-knuser ved toiletterne.
John Fogde håber, at årets festivalgæster vil bruge podcasten til at drømme sig tilbage til deres egen festivaloplevelse.

Branding af festivalen

"Vi vil skabe merværdi for festivalgæsterne, men vi håber da også, at folk, som ikke kender os, vil få et bedre indblik i, hvad vi står for, i vores værdisæt. På den måde er podcasten også en branding af festivalen, en del af vores marketingstrategi," siger John Fogde.
Northside er kendt for sine samarbejder med lokale firmaer.
"En ung aarhusiansk start up-virksomhed som Akkurator er altid attraktiv for os, vi vil gerne bakke op om lokale ildsjæle," siger John Fogde.
Andrew Davidson har store visioner for sit firma.
"Akkurator skal være en af de førende inden for podcast-produktion i løbet af de næste tre år. Jeg vil producere gode historier og give lyd den respekt og berettigelse, som den fortjener," siger Andrew Davidson.


'Det, der skete, mens du festede'
Tre podcasts fra Northside 2016.
Lavet af Aarhus-firmaet Akkurator.

Tre x 15 minutter.
Kan downloades på bl.a.: iTunes, Stitcher, Podbean og northside.dk

Akkurator

Lydbureau, grundlagt april 2015 af Niels Kallesøe Sørensen og Andrew Davidson.

Kontor hos Idébutikken i Frederiksgade.

Har også lavet 12 podcasts om Aarhus Letbane, “På sporet af Aarhus Letbane”.

Publiceret 24 October 2016 15:00

Lokalavisen Aarhus nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Aarhus
SENESTE TV