Aarhus vil have dobbelt så mange turister i 2025

Antallet af overnatninger skal fordobles fra én til to millioner

Der skal dobbelt så mange turister til Aarhus i 2025, og næsten halvdelen skal hentes i udlandet. Sådan lyder visionen i en ny turismestrategi fra VisitAarhus.

Den ambitiøse vækstplan kommer i kølvandet på mange års vækst i turismen i Aarhus, der målt på overnatninger voksede med 63 procent fra 2011 til 2016. Væksteventyret kulminerede i 2017, da Aarhus var europæisk kulturhovedstad og nåede flere gæster og mere omtale end nogensinde før.

LÆS OGSÅ: Kulturåret gav turistrekorder og international omtale af Aarhus

"Turismen har i de senere år skabt flere jobs og mere vækst til Aarhus end nogensinde før. Den positive udvikling er ikke kommet af sig selv. Det er vækst med vilje skabt af en bred vifte af investeringer fra offentlige og private parter. Men rejsen er ikke slut, og nu venter opgaven med at holde momentum og udnytte mulighederne for at tage det næste vækstspring. Derfor har vi lagt en ambitiøs plan,” siger VisitAarhus' bestyrelsesformand i Sten Tiedemann i en pressemeddelelse.

Pressefoto af Navitas, Aarhus Havn.

Pressefoto af Navitas, Aarhus Havn.

Et af målene i den nye strategi frem mod 2025 er at fordoble turismen – antallet af kommercielle overnatninger - til to millioner. Heraf skal internationale gæster udgøre 40 procent af den samlede turismestrøm til Aarhus. Ligeledes er det ambitionen at fordoble den i forvejen voldsomt stigende kongresforretning fra én milliard kroner i dag til to milliarder kroner i 2025.

LÆS OGSÅ: Aarhus sætter turistrekord for sjette år i træk

”Det er en ambitiøs, men også realistisk plan, vi har lagt. Den kræver, at vi spiller sammen på tværs af turismekæden i hele regionen omkring Aarhus. Det har vi vist, at vi mestrer. Realiserer vi vækstmålene, vil det blandt andet medføre stigende omsætning og jobskabelse, gøre Aarhus mere international samt tiltrække talenter og skabe synlighed for vores faglige styrkepositioner, herunder regionale viden- og sundhedsinstitutioner," siger Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

Målene i 2025-strategien skal blandt andet indfries med øgede investeringer i byens hoteller og attraktioner og flere direkte flyforbindelser til internationale byer. Samtidig skal Aarhus positioneres bedre og bredere, ligesom byen skal spille en større rolle i den samlede markedsføring af regionen omkring sig og i brandingen af landet som helhed. 

Den nye strategi er netop blevet lanceret for partnere og investorer på en konference på kunstmuseet ARoS i Aarhus. Den samlede strategi kan læses på aarhuskeepmomentum.dk

jr

 

Publiceret 04 April 2018 14:00

SENESTE TV