Mike Skinner holdt sig tæt til publikum ad flere omgange.

Mike Skinner holdt sig tæt til publikum ad flere omgange. Foto: Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Anmeldelse: The Streets fandt kun delvis vej

Frontmand Mike Skinner kæmpede ihærdigt for at skabe en fest, men både vejr og publikum var imod ham

Anders Michaelsen

Stjerner: 3 ud af 6

NORTHSIDE Mange rutinerede Northside-gængere snakker stadig om The Streets' koncert på festivalen fra 2011, som mange dengang troede var en af bandets sidste optrædener. Det blev det ikke, og med det in mente, at frontmand Mike Skinner selv mener, at gruppens bedste optræden nogensinde er deres Roskilde-koncert fra 2008, så kunne forventningerne til Birmingham-gruppens genkomst til Aarhus-festivalen og dansk grund med rette være høje.

Og måske var de også for høje. Og Mike Skinner vidste det godt og italesatte hiphop-gruppens live-historik med Danmark. Deri lå der også en forhåbning om en pagt med publikum. Desværre en pagt store dele af publikum ikke gav meget for.

For mens den forreste del af publikum gjorde, hvad de kunne, var der store områder bagtil, hvor publikum mestendels af koncerten bogstaveligt talt - og i overført betydning - vendte musikken ryggen. Det har været et tema fra festivalens side, at man vil snakken til livs, men den lever i bedste velgående på Northside, som en radio, der opfanger flere signaler og udgøre en ødelæggende underlægning til musikken. Dertil lagde smådryp også en mindre dyne på stemningen.

Det var ellers med stor energi og næsten vanlig swagger fra den skæve og sjove Mike Skinner, der gjorde alt, hvad han havde i sin magt for at skabe en fest. Adskillige gange hoppede han ude til publikum, drak øl og champagne med den dedikerede forreste række, samtidig med at han leverede sit unikke off-beat, britiske flow. Han deklarerede adskillige gange sin kærlighed til publikum, men det var som om den kun blev gengældt med sporadisk opmærksomhed og entusiasme.

Det var først til sidst på gruppens velkendte hits 'Dry Your Eyes' og 'Fit But You Know It', at der kom den publikumseksplosion- og sang, man havde sukket efter. Især på sidstnævnte nummer, der lukkede ballet, kom den synergi mellem kunstner og publikum, man havde manglet. Mosh-pits, højthævede arme, og folk der hoppede mod scenen kom altså til sidst, men det kom for sent og i for små doser henover koncertens 60 minutter.

Publiceret 07 June 2019 06:21

SENESTE TV

Galleri-rundtur i Aarhus

Det er ved at være sidste chance for at se Jes Fomsgaards soloudstilling på Galerie Møller Witt. Fomsgaard har tidligere bidraget til udsmykningen af iNano Instituttet Aarhus Universitet. Udstillingen 'Artificiel Move' er åben til 26. juni og viser en række malerier med fokus bl.a. på kompleksiteten og bevægelsen i de mange forskellige rum, mennesker er en del af.

Galleri Gallo

De to kunstnere Louise Volsted Pedersen og Ulf Larsen udstiller for tiden på Galleri Gallo. Ulf Larsen har tidligere lavet naturmalerier, men efterhånden er det mere motiver fra byen og tegninger af jazzmusikere live, han har kastet sig over. Louise Volsted Pedersen eksperimenterer med udtryk, linje og former og henter inspiration bl.a. i naturen, blade og egne fotografier. Udstillingen kan ses til 19. juni.

Galleri Gallo, Nørre Allé 86, Aarhus C.

Galleri Profilen

180 ukendte værker af Hans Horn, hvis liv som soldat under 2. verdenskrig er beskrevet i Tom Buk-Swientys bog 'Det ensomme hjerte', udstilles på Galleri Profilen til 27. juni. Værkerne, der ikke har været udstillet før, viser bl.a. akvareller af blomster, landskaber, satiriske religiøse billeder og stærke traumatiske malerier om krigen.

Galleri Profilen, Grønnegade 93, Aarhus C.

Keller-Arlund – temporary art

Udstillingsstedet Keller-Arlund viser til 20. juni malerier af Vibeke Jensen, der har rum som gennemgående motiv. Kunstneren bruger en teknik, hvor hun 'prikker' sine motiver op og binder dem sammen med flader og plamager, så de tilsammen danner rum.

Keller-Arlund, Peder Skrams Gade 32, Aarhus N.