Oliver Vigsø (til venstre) og Mikkel Astrup går i gymnasiet i Risskov.

Oliver Vigsø (til venstre) og Mikkel Astrup går i gymnasiet i Risskov. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

Aviva Vin:

Gymnasiegutter sælger glimmervin

To gymnasieelever fra Risskov sælger Aviva Vin online i Danmark

Af
Camilla Kjærgaard Olesen

kulørt vin De er bare 19 år, men alligevel har de to gymnasiegutter, Mikkel Astrup og Oliver Vigsø kastet sig ud i et iværksættereventyr med en vin, der nærmest også kan få en til at tænke på eventyr.

I hvert fald er det den noget iøjefaldende og kulørte Aviva Vin, der kan købes i guld, blå, pink og kobberfarver, som de to sælger i Danmark. Når de ikke forsøger at sælge den frugtige, søde og mousserende vin, der har glimmereffekt, når den bliver rystet, så går de i 3.G på HHX i Risskov.

Sådan ser de forskellige Aviva-vine ud.

Sådan ser de forskellige Aviva-vine ud. Foto: Camilla Kjærgaard Olesen

"For et halvt år siden fik vi idéen om, at vi gerne ville lave et eller andet iværksætteri, og så faldt vi over det her produkt på Google. Vi tog kontakt til et vinhus i Valencia i Spanien, som vi lynhurtigt fik en aftale med, og det lykkes os at få en aftale om, at vi som de enese sælger den online i Danmark. Det seneste halve år har vi brugt på at få bredt budskabet ud, og så sent som i sidste uge (uge 49, red.) lukkede vi en aftale med Kupé," fortæller Oliver Vigsø.

Ud i Danmark

Foruden at sælge de farvestrålende bobler til forskellige barer rundt omkring i Danmark sælger de også flaskerne på deres webshop, hvor alle har mulighed for at købe dem til for eksempel festlige lejligheder, og nytåret venter jo lige rundt om hjørnet.

"Vi vil rigtig gerne ud i vinbutikker med produktet, så vi rammer et bredere publikum, og vi vil også gerne ud på festivaler og stå med vinen," siger de to.

De har valgt at døbe deres virksomhed Celistial Wine, fordi celistial betyder himmelsk, og det er netop, hvad de tænker, når de kigger på Aviva-vinen.

"Produktet sælger lidt sig selv, når folk ser på det - der er meget wow-effekt forbundet med vinen," siger Oliver Vigsø.

Indtil videre er deres første mål, at danskerne skal lære vinen at kende, og så drømmer de om at komme til at leve af at sælge vinen, gerne sammen med andre vine fra vinhuset i Valencia.

"Når vi er færdige med gymnasiet til sommer, så er tanken, at vi skal bruge fuld tid på vores virksomhed, men vi tager et år ad gangen, for vi ved ikke endnu, hvor det fører os hen," siger de to unge iværksættere.

Praktisk erfaring

De to gymnasieelever er begejstrede for, at de kan suge noget praktisk erfaring til sig, mens de stadig er på skolebænken, og at de ikke kun lærer gennem skolebøgerne.

"Det er fedt, at vi kan relatere til vores egne erfaringer i stedet for at læse det hele i en bog. Vi vil helt sikkert opfordre andre til at kaste sig ud i iværksætteri, og det er nu, mens man går i skole, man har muligheden for at prøve det af," lyder det fra Oliver Vigsø, og Mikkel Astrup supplerer:

"Vi laver nogle fejl her i starten, og dem lærer vi af. For os er det et rigtig fint tidspunkt at skabe vores virksomhed på, og det giver os en masse med videre i livet."

For at få deres biks op at stå har de kastet en masse af deres sparekroner i det, og glæder sig til at se, hvor de kulørte glimmervine bærer dem hen.

Publiceret 28 December 2018 06:00