Grimfest: Fremragende musik, høj sol og egen strand

Brabrand-festivalen får besøg af etablerede navne som Veto og Turboweekend og anmelderroste upcoming navne som Iamjj og Gurli Octavia. Gaffa kalder det 'et fremragende program'

Af
Louise Nyvang Burmeister og Mai-Britt Jeppesen

Den forvoksede havefest, Grimfest, i Brabrand er i år yderst tilfreds med musikprogrammet. Arrangør Aage Stokholm, der hvert år i august åbner sin baghave for flere tusinde musikglade mennesker, sætter selv disse ord på programmet:

"Med et ord så er det: Fedt. Det er virkelig, virkelig lykkedes os at lave et indholdsprogram, hvor vi præsenterer den rigtige musik på det rigtige tidspunkt," siger Aage Stokholm og henviser blandt andet til, at Turboweekend lukker festen fredag aften, og Tako Lako lukker lørdag aften.

"Vi har fået stablet et program på benene, der har det hele. Store navne som Veto og upcoming navne, som folk måske ikke har hørt live endnu, men som kommer til at indtage de store scener næste år," lyder det fra Aage Stokholm.

Også musikmagasinet Gaffa har roser til dette års plakat i Brabrand.

"Det er et fremragende program. Det er sjældent, at man kan opleve så store navne på så lille en festival. Her kan man komme helt tæt på store bands - det føles jo lidt som at stå i en have, og hvis vejret er godt, så bliver det rigtig, rigtig godt," siger Ole Rosenstand Svidt, der er redaktionssekretær og anmelder på Gaffa.

Han fremhæver blandt andre Turboweekend, Kellermensch, Veto, Lydmor, Uffe Lorenzen, Iamjj, Monti, K-Phax, Baest & I’ll Be Damned.

"Det er skide godt rent ud sagt. Der er en god blanding af rock, metal, hiphop, elektronica og indie rock. Vi kommer hele vejen rundt," siger Ole Rosenstand Svidt.

Positiv udvikling i billetsalget

Festivalen, der afvikles 3.-4. august, gentager sin økonomimodel fra sidste år med at lukke for billetsalget i god tid. I år blev salget dog først lukket 1. juli, hvor det sidste år var allerede 1. maj.

"Vi har valgt økonomimodellen, da den giver os mulighed for at vide, hvor mange gæster der kommer, og dermed hvor mange toiletter, vi skal stille op, hvor meget mælk til White Russians vi skal købe ind osv. På den måde minimerer vi spild og giver samtidig vores gæster de bedste betingelser for at få en god festival. Sidste år erfarede vi, vi ikke havde behov for at kende antallet af gæster helt så lang tid i forvejen - derfor kunne vi i år vente til 1. juli med at lukke for salget af billetter," siger Aage Stokholm.

I år er der solgt omkring 1600 billetter mod 1500 sidste år.

"Det er jo en positiv udvikling på hele modellen. Men om det antal er godt eller skidt er svært at sige - det er den fest, vi holder i år," lyder det fra arrangøren.

Ingen kommerciel festival

Økonomimodellen betyder også, at de bands, der optræder, ikke helt ved, hvor meget de får for deres anstrengelser.

"Sidste år gav vi alle bands det samme. De fik 40 procent af billetsalget divideret med antallet af bands. Men efterfølgende kunne vi godt se, at det måske ikke var helt fair. En dj, der kommer fra Åbyhøj har ikke helt samme udgifter for at komme herud at spille, som et band som for eksempel Turboweekend, der kommer fra København og skal have en lastbil med. Derfor har vi lavet tre kategorier af aflønninger i år. Men for de større navne er det stadig langt mindre, end hvad de får andre steder," forklarer Aage Stokholm.

Det har været en grundpræmis på Grimfest lige siden starten i 2004, at man ville støtte op om talenterne og give alle band omtrent samme beløb for deres optræden.

"Der er ikke store kommercielle kræfter bag vores festival. Vi laver derimod måske den bedste havefest overhovedet. Bands vælger at optræde her på grund af det menneskelige aspekt og nærheden herude," siger Aage Stokholm.

Drikkevand og swimmingpool

Med udsigt til sol og høje temperaturer i weekenden 3.-4. juli, har arrangørerne bag Grimfest sørget for både ekstra drikkevandsposter og en stor swimmingpool, så festivalgæsterne kan tage sig en dukkert.

"Vi har bestilt flere bålfade til at stå i skoven. Ikke til bål, men til vandposter. De kan samtidig fungere som brandslukning, hvis uheldet er ude. Og så får vi installeret en 60.000 liter swimingpool med saltvand, så vi får noget, der minder om egen strand på festivalpladsen," siger Aage Stokholm.

Er du ikke blandt de 1600, der allerede har sikret sig billet til Grimfest, vil der ifølge Aage Stokholm være et lille antal billetter til salg i indgangen.

Publiceret 02 August 2018 08:00

SENESTE TV