Salmer i nye klæder:

Fint hvis nyt stykke forarger

20 sange og salmer fra den danske sangskat får under festugen nyt liv på Aarhus Teater

Af
Af Jonas Wrede Hansen

'Drømte mig en drøm i nat' som en vaskeægte club banger og 'Dejlig er jorden' i en udgave, der rummer lækre sommer-vibes. Det er bestemt ikke en overdrivelse at sige, at Aarhus Teater skyder festugen i gang med en eksperimenterende forestilling fuld af overraskelser. 20 gamle salmer og sange er således blevet genfortolket i nutidige udgaver. Bag de gentænkte versioner finder man århusianske Marie Koldkjær Højlund, som er kendt fra den elektroniske musiktrio Marybell Katastrophy, og Simon Kvamm.
“Jeg er ikke bange for, at det er kontroversielt. Det ligger i hele fællessangen og folkemelodien, at den bliver overleveret, at den bliver gensunget og gentænkt ind i nye tider og sammenhænge,” lyder det fra Marie Koldkjær Højlund, da hun i en pause under forberedelserne til den nye forestilling har tid til et interview.
Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund om forestillingens titel: 

Video: Aarhus Teater

Fremkalder rette stemning

'Lyden af de skuldre vi står på' er titlen på det stykke, som kommer til at foregå på Aarhus Teaters store scene med startskud festugen. Det er første gang, at Marie Koldkjær Højlund er med til at skabe en teaterforestilling, og for hende er det en særlig en af slagsen, som både rummer følelser og nostalgi.
“Min far var præst, så jeg har siddet i kirken som barn og lyttet til de her gamle salmer uden rigtigt at kunne forstå ordene, men i stedet mærke stemningen af den her lyd og de her klange,” fortæller hun og fortsætter: “Det er den stemning, Simon og jeg gerne vil have frem med de nye sange. Vi skal have oplevelsen frem, som vi havde, da vi hørte salmerne som børn.”
Det er sket ved, at sangene er blevet mikset og pakket ind i en meget abstrakt lyd, hvor de fleste er i elektroniske udgaver.
“Den lyd, som vi har fået frem, passer rigtig godt, fordi den er billedskabende,” fortsætter Marie Koldkjær Højlund.

Marie Koldkjær Højlund har i et tæt samarbejde med Simon Kvamm stået for at gentænke den danske sangskat til forestillingen. Foto: Isak Hoffmeyer

Marie Koldkjær Højlund har i et tæt samarbejde med Simon Kvamm stået for at gentænke den danske sangskat til forestillingen. Foto: Isak Hoffmeyer

Anderledes arbejdsproces

De 20 sange er blevet særligt udvalgt til forestillingen ved, at Simon Kvamm, Marie Koldkjær Højlund og Anders Boll, der også har arbejdet på musikken til teaterforestillingen, har brugt timer på at lytte til den danske sangskat.
“Vi gik til det fuldstændig åbent. Vi havde ikke nogle dogmer med, at sangene for eksempel skulle være fra en bestemt tidsperiode. Vi var enige om, at vi bare skulle lytte til alt det, der er blevet sunget i Danmark med fokus på melodien og klangen, og så bagefter udvælge 20 sange,” fortæller Marie Koldkjær Højlund, der har siddet og arbejdet med sangene i Aarhus sammen med Anders Boll, imens Simon Kvamm har siddet hjemme hos sig selv og arbejdet med dem.
“Simon bor jo i Klitmøller, så vi har faktisk ikke siddet sammen. Det er foregået på den måde, at vi har sendt sangene til hinanden, og så har vi tilføjet nye tanker og sendt det tilbage. Det har været en rigtig fed måde at arbejde på,” fortæller Marie Koldkjær Højlund.

Skal åbne de gamle sange

Håbet med den eksperimenterende forestilling er, at den vil få et yngre publikum til at få en kærlighed for de gamle salmer og sange, men samtidig håber Marie Koldkjær Højlund også, at det ældre publikum kan få noget ud af den.
“Jeg håber da, at nogle af dem, som kender sangene ligeså godt, som jeg selv gør, vil opleve, at de åbner sig på en ny måde for dem,” lyder det fra den århusianske sanger og komponist, der dog samtidig godt er klar over, at sangenes nyfortolkning måske ikke går rent ind hos alle.
“Jeg ved godt, at der nok er nogen, som bliver stødt, når de hører den nye version. Men jeg vil hellere lave noget, som støder nogle, hvis det samtidig åbner noget for andre,” fortæller Marie Koldkjær Højlund.
“Jeg kan slet ikke forstå, at man kan ødelægge en sang. Når man kommer til 'Lyden af de skuldre vi står på', hører man en anden version, og så går man hjem til sin gamle sang og får den åbnet. Det kan være, at man hører nogle nye ting,” fortsætter hun og henviser samtidig til det, som Grundtvig så klogt sagde engang:
“Og den har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær”.

  • 'Lyden af de skuldre vi står på' foregår på Aarhus Teater fra 24. august til 20. september.
  • For første gang foregår festugens åbningsceremoni på teatret i selskab med blandt andre Dronning Margrethe.
  • 20 gamle salmer og sange er blevet remixet af Simon Kvamm i en udgave, så de lyder som nutidens radio-hits
  • Forestillingen er instrueret af Nicolei Faber, og musikken er skabt af Simon Kvamm i samarbejde med Marie Koldkjær Højlund og Anders Boll
  • Læs mere på aarhusteater.dk

Publiceret 19 August 2017 10:00

Lokalavisen Aarhus nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Aarhus
SENESTE TV