Foto: David Bering
Foto: David Bering
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Aarhus Teater tjener mindre, men sælger flere billetter

Aarhus Teater trak over 114.000 besøgende i sæsonen 2016/17, viser det nye regnskab

TINA BRYLD
JP AARHUS

"Det er super."

Så enkelt kan det siges, når bestyrelsesformand for Aarhus Teater Henning Kærsgaard skal kommentere det regnskab for sæsonen 2016/17, som teatret netop har offentliggjort.

LÆS OGSÅ: Olivia Joof Lewerissa: "Jeg kæmpede faktisk rigtig meget imod at blive skuespiller"

Det viser et plus på 245.000 kroner mod budgetteret 350.000 kroner ud af en omsætning på godt 100 millioner kroner, men til gengæld et billetsalg, der er det største i 13 år med 114.700 publikummer til i alt 407 opførelser på teatret, og en egenkapital på 11 millioner kroner.

'Vi har brugt pengene på kunsten," siger Henning Kærsgaard og har stor ros til teaterdirektør Trine Holm Hansen for hendes måde at åbne teateret på med kor, forsamlingshuse og sangaftener og ved at arbejde med unge mennesker som publikummer. De kan komme i teatret for 60 kroner og køber godt 40 procent af alle billetterne.

LÆS OGSÅ: Sygdom udskyder L.O.C.-premiere

"Det koster lidt, men det er en investering i fremtiden. Vi skal være med til at udvikle fremtidens publikum, og vi har økonomien til det," siger han og mener, at den kunstneriske teaterdirektør bare "skal køre videre i samme spor, hvor hun gør sig mange gode tanker."

Tilfreds direktør

Det er første regnskab for teatrets direktør Allan Aagaard, der tiltrådte tidligere i år. Også han er godt tilfreds.

"Regnskabet er udtryk for, at teatret er i en god gænge. Vi sælger billetter – alle vores forestillinger undtagen 'Den gode vilje' har været udsolgt. Også næste sæson tyder godt," siger han og fortæller, at det især er løssalget, der trækker fra.

"Folk køber ikke abonnement mere. De foretrækker at shoppe rundt og se, hvad mulighederne er, og vil ikke binde sig til for mange forestillinger lang tid frem. Samtidig er der mange, der har oplevet at gå forgæves, så vi oplever et stigende løssalg, hvor man vil sikre sig en billet til særlige forestillinger."

Aarhus er blevet til en stor kulturby med mange tilbud, og det betyder, at folk har appetit på kulturelle oplevelser, mener Allan Aagaard.

"Det bedste, vi som teater kan gøre, er at være attraktive. Vi kan også mærke, at når vi bruger de sociale medier, sker der noget. Desuden har det givet genlyd, at vi har fået fem Reumert-priser."

Direktøren har noteret sig, at der aldrig før har været så mange teatergæster fra København, som vælger at tage en weekend i Aarhus, og også han glæder sig over de mange unge mennesker, der går i teatret.

Den næste store forestilling er 'Narnia', der har premiere den 24. november. Den er tæt på at være udsolgt.

Publiceret: 08. November 2017 08:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere