Alt tyder på, at der er ekstra millioner på vej til Aarhus’ nødlidende letbaneprojekt.
Alt tyder på, at der er ekstra millioner på vej til Aarhus’ nødlidende letbaneprojekt.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Aarhus Letbane styrer fri af økonomisk ruin

Transportministeren er indstillet på at hjælpe Aarhus Letbane

Af Hans Larsen

Alt tyder på, at Aarhus Letbane bliver reddet fra økonomisk ruin, så de moderne sporvogne som planlagt kommer til at køre på Grenaabanen og Odderbanen samt på en nyanlagt strækning fra havnen til Lisbjerg og Lystrup via Randersvej.

Vigtigt projekt

Både transportminister Magnus Heunicke (S) og Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S) er indstillet på at dække letbanens enorme underskud, der ifølge Lokalavisen.dk's oplysninger er på mellem 500 og 700 millioner kroner.

Det kom frem, da de to ejere af anlægsselskabet Letbanen I/S var til krisemøde torsdag på rådhuset i Aarhus.

“Der er ingen tvivl om, at projektet er vigtigt for Aarhus og Østjylland og for hele Danmark. Min vurdering er, at det vil være vanskeligt at skære voldsomt ned på det, for så mister vi alle de trafikale gevinster, som er ved en letbane,” sagde Magnus Heunicke efter krisemødet.

Ministeren fortalte, at han i løbet af de kommende dage vil gå til forligspartierne på Christiansborg og lægge en redningsplan på bordet.

“Det kræver, at partierne på Christiansborg udviser politisk vilje, men jeg fornemmer, at der er opbakning til, at de store byer i Danmark skal have letbaner. Og det er Aarhus, som er den første by til at få en letbane, så det ville være supergodt for hele Danmark at komme igennem med det her projekt,” sagde Magnus Heunicke.

Politisk vilje

Staten og Aarhus Kommune ejer hver omkring 47 procent af anlægsselskabet, mens Region Midtjylland ejer de sidste 5,8 procent. Og borgmester Jacob Bundsgaard er overbevist om, at der er politisk vilje til at føre redningsplanen ud i livet i byrådet.

“Der er stor opbakning til det her projekt i Aarhus og Østjylland, og der er også en vilje til at finde de ressourcer, som er nødvendige,” sagde Jacob Bundsgaard, der hidtil har været tavs om letbanens alvorlige pengeproblemer.

På Christiansborg er SF's trafikordfører Karsten Hønge positiv over for økonomisk hjælp til Aarhus Letbane, mens Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er skeptisk.

Letbaneprojektet er blandt andet kørt af sporet, fordi det er det første letbanebyggeri i Danmark, hvor der har været en del uforudsete udgifter, for eksempel til det omkostningstunge papirarbejde i forbindelse med projektets godkendelse i Trafikstyrelsen.

Hvis både byrådet og Folketinget bevilger de ekstra millioner til letbaneprojektet, kan banen åbne til tiden i 2017.

Publiceret: 15. Maj 2014 15:30
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!