Havefællesskabet Ø-Haven på Aarhus Havn er et eksempel på deleøkonomi i Smilets By. Foto: Rethink Urban Habitats
Havefællesskabet Ø-Haven på Aarhus Havn er et eksempel på deleøkonomi i Smilets By. Foto: Rethink Urban Habitats
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Aarhus er deleøkonomisk forsøgsby: Vi deler på livet løs

I 2017 tester Aarhus Kommune fire forskellige områder indenfor deleøkonomi

Dele-flyttekasser, dele-køer, dele-gartneri og bycykler. Vi deles i forvejen om mangt og meget i Aarhus, og nu er Aarhus Kommune tilmed blevet valgt som deleøkonomisk forsøgsby i år.

Men hvad pokker er det nu for en størrelse?

Der er tale om en såkaldt partnerskabsaftale med Erhvervsministeriet. Aarhus meldte sig på banen, da det blev klart, at byen er Europæisk Kulturhovedstad 2017 og derfor står med nogle særlige udfordringer i forhold til overnatninger og transport.

“Vi får fire megaevents med op til 100.000 deltagere og 12 fuldmåneevents med op til 10.000 deltagere, så der kommer pres på overnatningerne og transporten, derfor var der nu en god anledning til at teste nogle ting af i forhold til deleøkonomi,” forklarer Line Gerstrand Knive, der er projektleder i Aarhus Kommune.

I løbet af året vil kommunen indsamle viden indenfor de fire områder deleøkonomiske overnatninger, transport, beskæftigelse og medborgerskab.

Med hensyn til deleøkonomiske overnatninger undersøges omfanget, og hvad det har af positive samt negative effekter for byen.

Når det gælder transport, har kommunen indgået et samarbejde med firmaet Tadaa, om at firmaet indsætter 200 el-delebiler i Aarhus. Bilerne sættes ind, hvor der er “fællesskaber” såsom boligområder, ved hoteller og i erhvervsområder. De første 15 biler er allerede ude at køre.

“Vi regner med, at det kan overflødiggøre 1.000 almindelige biler,” lyder det fra Line Gerstrand Knive.

På beskæftigelses-området vil kommunen tydeliggøre reglerne omkring at være på overførselsindkomst og samtidig benytte sig af deleøkonomi.

“Vi vil gerne undgå, at folk står i en situation, hvor de mister deres overførselsindkomst på grund af uklare regler,” forklarer Line Gerstrand Knive.

Beskæftigelsesministeriet har udarbejdet retningslinjer, som man afprøver i Aarhus. Det er blandt andet nogle helt banale ting, såsom at hvis man skal støvsuge sin bil, før man deler den med andre, så skal det foregå på et tidspunkt, hvor man ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Endelig er der punktet medborgerskab. Her vil kommunen dele sine bygninger, arealer og måske også biler. Eksempler på dette er Øhaverne og kontorfællesskabet Culture Workspace i Sverigesgade 6, hvor kommunen deler henholdsvis sine arealer og lokaler.

Publiceret: 14. Februar 2017 13:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Aarhus

ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!