Besparelserne kan mærkes:

Gymnasier frygter for fremtiden

Lokalavisen Aarhus tog fat i flere Aarhus-gymnasier for at høre, hvordan regeringens besparelser har påvirket dem

Af
Af Martin Jørgensen

På Viby Gymnasium og HF er der stor bekymring at spore i forhold til de store besparelser, som gymnasiet har været pålagt, siden 2016, hvor effektiviseringen trådte i kraft. Det betyder, at regeringen har pålagt samtlige gymnasier og erhvervsuddannelser at spare to procent årligt.

“Besparelserne betyder, at vi har endevendt hvert et hjørne for at se, hvor vi kan spare, mens det samtidig skulle gå så lidt ud over eleverne som overhovedet muligt,” siger Lone Sandholdt Jacobsen, rektor Viby Gymnasium og HF. Det er endnu ikke blevet til nedskæringer af personalet, men man har i stedet valgt ikke at genansætte, hvis en lærer er gået på pension.

“Hvis besparelserne fortsætter på denne måde, så kommer vi tydeligt til at kunne mærke det - også i forhold til undervisningen.

Det er svært at blive ved med at finde steder, hvor vi kan optimere, og det kommer til at gå ud over kvaliteten,” siger rektoren og tilføjer: “Vi er der, hvor det godt kan blive svært at se, hvad vi skal gribe i fremover.”

Også på Aarhus Katedralskole har man kunne mærke de to procents besparelse, som stedet hvert år bliver pålagt. Her har ledelsen også været nødsaget til at kigge på samtlige omkostninger og skære ned, mens man samtidig har fokus på at sørge for, at de ikke kommer til at gå ud over undervisningen.

“Konsekvensen er, at lærerne får flere opgaver, men de skal løse dem inden for den samme timeramme. Det betyder alt andet lige, at der er kortere tid til den enkelte elev,” siger rektor Lone Eibye Mikkelsen og uddyber:

“Indtil videre har vi formået at opretholde kvaliteten, og vi har en masse dygtige elever, men det er med til at øge presset på personalet, og jeg frygter for, hvordan det kommer til at fungere i fremtiden.”

LÆS OGSÅ: Flere unge vil være smed og VVS'er

Aarhus Tech tilslutter sig bekymringen for, at det kommer til at gå ud over kvaliteten af undervisningen.

“Problemet er, at vi skal foretage store omlægninger i pædagogik, organisering og planlægning, samtidig med at vi skal spare store beløb. Omlægningsprocessen er ressourcekrævende, såvel økonomisk som personalemæssigt,” siger Mogens Enevoldsen, uddannelsesdirektør for Aarhus Tech Unge.

Publiceret 28 February 2018 11:30

Lokalavisen Aarhus nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Aarhus
SENESTE TV