Her er de rigeste - og fattigste - områder i Aarhus

Risskov topper listen - Aarhus V ligger i bunden

Afstanden mellem de rigeste og fattigste områder i Aarhus vokser. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

"Forskellen mellem de rigeste og fattigste vokser kraftigt i Danmarks store byer. Selv om området omkring Aarhus ikke er ligeså polariseret som hovedstadsområdet, er der stadig stor forskel på at vokse op i Risskov og Aarhus V. En forskel, der bliver større i disse år," siger analysechef Jonas Schytz Juul i en pressemeddelelse fra AE.

LÆS OGSÅ: Blå bloks boligforslag splitter Aarhus

8240 Risskov er i 2016 det rigeste område i Aarhus Kommune med en gennemsnitlig indkomst på 353.000 kroner. Indkomsten er opgjort ved husstandsækvivalent disponibel indkomst, hvor der tages højde for stordriftsfordele ved at være en familie. Fra 2010 til 2016 er den disponible indkomst steget med 36.700 kroner i Risskov.

8210 Aarhus V er det fattigste område i Aarhus Kommune med en gennemsnitlig indkomst på 214.900 kroner. Fra 2010 til 2016 er indkomsten steget med 9.200 kroner i Aarhus V.

Forskellen mellem de 'rige' i Risskov og de 'fattige' i Aarhus V er altså blevet større i de senere år både i absolutte tal og relativt set (procentvis).

"Det er meget bekymrende, at nogle områder på den måde stikker af, mens andre står i stampe. Risikoen er, at vi får nogle endnu mere opdelte byområder i fremtiden," siger analysechefen.

jr

Østjylland oversigt

Postnummer                 Indkomst 2010  Indkomst 2016 Forskel Relativ forskel i procent

8240

Risskov

316,3

353,0

36,7

11,6

8250

Egå

315,5

347,9

32,4

10,3

8270

Højbjerg

297,5

327,0

29,5

9,9

8320

Mårslet

297,4

320,3

22,9

7,7

8680

Ry

287,5

313,5

26,0

9,0

8330

Beder

292,7

313,3

20,6

7,1

8382

Hinnerup

275,4

303,9

28,6

10,4

8340

Malling

272,3

298,6

26,3

9,7

8660

Skanderborg

271,5

295,6

24,1

8,9

8541

Skødstrup

268,8

295,2

26,4

9,8

8721

Daugård

274,3

288,7

14,3

5,2

8520

Lystrup

267,0

285,9

18,9

7,1

8355

Solbjerg

270,7

285,6

14,9

5,5

8362

Hørning

264,1

285,5

21,4

8,1

8464

Galten

259,9

281,7

21,8

8,4

8600

Silkeborg

260,3

280,0

19,7

7,5

8310

Tranbjerg J

262,5

279,5

17,0

6,5

8722

Hedensted

267,1

278,9

11,8

4,4

8410

Rønde

261,5

277,9

16,4

6,3

8230

Åbyhøj

253,3

275,9

22,7

9,0

8300

Odder

259,6

275,4

15,8

6,1

8370

Hadsten

256,6

275,1

18,5

7,2

8462

Harlev J

262,3

275,0

12,7

4,8

8781

Stenderup

259,8

273,4

13,6

5,2

8543

Hornslet

249,0

272,6

23,6

9,5

8400

Ebeltoft

251,5

271,8

20,4

8,1

8751

Gedved

254,2

270,3

16,1

6,3

8653

Them

244,7

270,0

25,3

10,3

8361

Hasselager

257,0

269,5

12,5

4,9

8732

Hovedgård

252,0

269,1

17,1

6,8

8530

Hjortshøj

250,9

268,7

17,8

7,1

8471

Sabro

252,9

268,7

15,8

6,2

8752

Østbirk

252,4

268,5

16,0

6,4

8420

Knebel

248,3

267,9

19,6

7,9

8654

Bryrup

238,2

267,0

28,8

12,1

8350

Hundslund

252,0

266,1

14,1

5,6

8960

Randers SØ

252,5

266,0

13,5

5,4

8450

Hammel

251,2

265,8

14,6

5,8

8831

Løgstrup

253,8

264,1

10,3

4,1

8883

Gjern

242,4

264,1

21,7

9,0

8800

Viborg

253,8

263,5

9,7

3,8

8670

Låsby

243,8

263,4

19,6

8,0

8632

Lemming

245,1

261,8

16,7

6,8

8940

Randers SV

248,0

261,3

13,3

5,4

8920

Randers NV

247,8

260,5

12,7

5,1

8260

Viby J

232,6

260,4

27,9

12,0

8472

Sporup

246,0

259,8

13,9

5,6

8592

Anholt

226,6

259,5

33,0

14,5

8850

Bjerringbro

244,8

258,7

13,9

5,7

8641

Sorring

248,5

258,6

10,1

4,1

8783

Hornsyld

235,7

257,6

22,0

9,3

8740

Brædstrup

236,2

257,5

21,3

9,0

8870

Langå

249,6

257,3

7,8

3,1

8763

Rask Mølle

232,8

255,9

23,1

9,9

8981

Spentrup

240,4

254,8

14,4

6,0

8881

Thorsø

235,7

254,6

18,8

8,0

8643

Ans By

239,4

254,2

14,8

6,2

8723

Løsning

241,3

253,7

12,4

5,1

8700

Horsens

240,0

252,5

12,5

5,2

8830

Tjele

237,9

251,9

14,0

5,9

8544

Mørke

230,6

250,2

19,6

8,5

8840

Rødkærsbro

252,1

249,1

-3,0

-1,2

8990

Fårup

233,5

248,8

15,3

6,5

8762

Flemming

233,4

248,7

15,3

6,6

8832

Skals

231,9

246,6

14,7

6,3

8550

Ryomgård

233,7

246,4

12,7

5,4

8963

Auning

240,2

246,3

6,1

2,5

8860

Ulstrup

231,3

246,0

14,7

6,4

8560

Kolind

237,8

245,7

7,9

3,3

8620

Kjellerup

229,9

245,3

15,5

6,7

8305

Samsø

221,7

243,5

21,8

9,8

8766

Nørre Snede

228,3

242,0

13,7

6,0

8882

Fårvang

230,2

240,0

9,9

4,3

8444

Balle

217,5

239,7

22,2

10,2

8983

Gjerlev J

219,2

239,7

20,4

9,3

8380

Trige

227,8

239,4

11,6

5,1

8581

Nimtofte

229,3

238,8

9,5

4,2

8381

Tilst

234,0

238,6

4,6

2,0

8570

Trustrup

227,0

238,3

11,3

5,0

8961

Allingåbro

231,5

236,4

4,9

2,1

8585

Glesborg

228,3

236,4

8,1

3,5

8950

Ørsted

224,3

234,6

10,3

4,6

8500

Grenaa

229,0

233,7

4,7

2,1

8586

Ørum Djurs

224,3

232,3

8,0

3,6

8000

Aarhus C

217,6

230,2

12,6

5,8

8970

Havndal

211,4

229,0

17,6

8,3

8930

Randers NØ

219,6

226,5

6,9

3,2

8765

Klovborg

211,2

222,2

11,0

5,2

8220

Brabrand

207,3

221,1

13,8

6,7

8200

Aarhus N

208,6

216,2

7,6

3,6

8210

Aarhus V

205,7

214,9

9,2

4,5

8900

Randers C

196,0

195,7

-0,3

-0,1

Publiceret 20 February 2018 13:00

SENESTE TV

Kong Arthur: Kaja og Anders har syv roller, men kommer næppe på scenen

AARHUS Omkranset af bakket landskab, himmel og hav udspiller kampen mellem det gode og det onde sig ved Moesgaard. To år efter succesforestillingen ‘Røde Orm’ indtager Det Kongelige Teater endnu engang de smukke omgivelser omkring museet – denne gang med udendørsforestillingen ‘Kong Arthur’. Legenden om konger og dronninger, riddere og troldmænd vækkes til live af musikere, teknikere, syersker, stuntmænd og over 100 statister – langt størstedelen frivillige. Og så selvfølgelig en række professionelle skuespillere.

Frem til 29. juni har de alle vejret som medspiller. Og som modspiller. Regn og rusk giver en fantastisk effekt på scenen, og samtidig forøger de lunefulde vejrguder risikoen for sygdom blandt skuespillerne. Derfor arbejder man med såkaldte understudies – skuespillere der lærer en eller flere roller i forestillingen, men som kun kommer på scenen i rollen, hvis den skuespiller, der oprindeligt har fået rollen, bliver syg eller på anden måde forhindret.

De to aarhusianske skuespillere Kaja Kamuk og Anders Vølpert Momme er begge understudies i Kong Arthur.

“Man taler om at være understudy i første eller andet lag. Jeg er understudy på Kong Arthur og Leodegrance i første lag – og på Lancelot i andet lag. Det betyder, jeg kommer på scenen, hvis enten Jacob Lohmann, som spiller Arthur, eller Peter Gilsfort, som spiller Leodegrance, ikke kan. Bliver Martin Bo Lindsten forhindret, står der en understudy i første lag klar til at erstatte ham som Lancelot. Først hvis hans understudy bliver syg, skal jeg erstatte ham,” forklarer Anders.

Festlig, fyrig og fræk Rocky Horror

Han og Kaja har sat sig indenfor i det opstillede spisetelt for at nyde godt af varmeblæserne her, inden aftenens prøve kalder alle ud under åben himmel klokken 17.

Kaja Kamuk er understudy på tre kvinderoller i første lag og en i andet lag.

“Jeg er understudy på Dronning Guinnevere, dronningens hofdame og troldkvinden Morgana Le Fey i første lag. Og så på Søens dame i andet lag. Fire roller som er smaskforskellige,” siger Kaja.

En understudys udfordringer

Det er bare to uger siden, hele castet rykkede ud i den enorme scenografi ved Moesgaard.

“I de to første uger herude har jeg fokuseret 100 procent på Kong Arthur, da det er den rolle, som kræver mest af mig. Den kommende uge bruger jeg primært på at lære rollen som Leodegrance og først i den sidste uge inden premieren, tager jeg fat på Lancelot, da sandsynligheden for, jeg kommer til at spille den rolle, er meget lille. Og så har jeg stadig spilleperioden til at læse op,” siger Anders.

Han går til de fire roller, som han går til enhver anden rolle: læser manus igen, igen og så igen.

“Det er rugbrødsarbejde, der skal gøres - heldigvis har jeg let ved at lære replikker. Jeg kan også mærke, det hjælper mig, at jeg har været med til prøverne og hørt replikkerne så mange gange.” Anders lyder absolut fortrøstningsfuld.

Som understudies skal Kaja og Anders ikke bare lære flere karakterers replikker. De skal også kende deres gang på scenen.

“Replikkerne skal nok komme. Det, der er essentielt for mig, er at blive skarp på, hvad de forskellige karakterer gør hvornår, og hvordan de kommer fra A til B. Så når muligheden er der, går jeg på gulvet sammen med spillerne og er deres skygge under prøverne,” fortæller Anders.

Kaja nikker.

“Jeg gør det samme. For mig er det den måde, jeg bedst lærer replikkerne på – ved at få bevægelse på. Det rækker ikke at sidde på publikumstribunen og kigge på. I øvrigt ser man jo alting spejlvendt, når man sidder der. Det er nødvendigt at komme op og selv få det i kroppen. Og det giver en udfordring, når man er understudy på flere roller; man kan kun følge en rolle af gangen.” Hun trækker på skuldrene.

Kong Arthur er en actionfyldt forestilling, hvor riddere duellerer, og store slag udkæmpes for foden af slottet Camelot. Og for fødderne af publikum.

“I en forestilling som den her med heste og motorcykler på scenen og fægtekampe med sværd og stave, har sikkerheden højeste prioritet. Derfor har vi brugt rigtig meget tid på avanceret stuntkoreografi,” siger Kaja. Hun puster luft ud mellem læberne, så de ruller.

Ny sæson gentager successer

I stykket kæmper to af de roller, Kaja er understudy på, mod hinanden med lange stave.

“Stavkampen foregår hele vejen over scenen og omfatter cirka 60 slag. Den er koreograferet helt ned i detaljen. Koreografien er jeg nødt til at lære fra begge sider, da jeg skal kunne erstatte begge roller. Lige nu synes jeg, den er lidt svær at holde styr på, men forhåbentlig når jeg at få koreografien ind i kroppen, så jeg ikke behøver tænke over den længere,” siger Kaja og ryster hovedet energisk som for at få trinene til at falde på plads.

Funktion frem for ambition

Kaja og Anders øver koncentreret for at lære samtlige roller, de hver især er understudies på. Roller de måske aldrig kommer til at spille for et publikum.

“Jeg ved, jeg kommer på scenen som dronningens hofdame tre dage efter premieren. Så får jeg prøvet rollen af, og det glæder jeg mig til. Men ellers er min fornemste opgave her at holde røv og humør oppe på kollegaerne. Det er fedt at være med på en produktion som den her – også selv om lyset ikke falder på mig. Det er slet ikke afgørende,” bedyrer Kaja.

“Vores primære funktion er at skabe tryghed. Bliver nogen syge, er vi her til at dække ind. Selvfølgelig vil jeg da gerne prøve at spille rollerne, men kommer jeg til det, betyder det, at nogen ligger og er syge. Så kommer jeg ikke på scenen overhovedet, er det kun positivt,” stemmer Anders i.

“Som understudy skal man udfylde en konkret funktion, og man må sætte sine kunstneriske ambitioner lidt på pause. Kommer jeg eksempelvis på scenen som Kong Arthur, vil jeg spille rollen så tæt som muligt op af den måde, Jacob spiller den på. Mine medspillere skal jo kunne genkende rollen. Først i det tilfælde, hvor man får lov at spille rollen flere gange, kan man måske tilføre noget, sådan som man normalt gør det, når man spiller en rolle,” fortsætter Anders.

Kaja kommer med nogle lavmælte ‘mmm’er’ fra sin side af kurvesofaen.

“Normalt er jeg typen, der godt kan lide at have overskud i det arbejde, jeg laver. Som understudy på fire forskellige roller, er jeg nødt til at acceptere, at det har jeg ikke her. Det, der bekymrer mig mest lige nu, er kostumeskift. Dem er der en del af, og jeg har ingen idé om, hvad der er hvad. Men hvis jeg skal på scenen, er der forhåbentlig nogle andre, der har det overblik og kan stå klar med de kostumer, jeg skal skifte til,” lyder det håbefuldt fra Kaja.

Anders nikker. Som for at forsikre hende om, at det er der.

“Kommer vi på scenen, ved de andre, vi er ‘de nye i klassen’. Så alle både på og bag scenen vil have fokus på at hjælpe os. Vores medspillere vil nok også skrue ned for hitte-på-som-heden og holde sig til manus for ikke at hylle os ud af den,” supplerer han.

Vejret som med- og modspiller

I månedsvis har et hold af kreative og fingerfærdige syersker været travlt beskæftiget med at designe og kreere kostumerne til Kong Arthur. Resultatet er kostumer med en detaljerigdom og finesse, der er den parisiske catwalk værdi.

“Kostumerne er vanvittigt smukke, og det var fedt at se dem på i aftes, hvor vi havde vores første ‘gennemkravlning’ af forestillingen med kostumer og makeup,” siger Kaja.

“Vi får så vild en maskering! Nogle af os kunne jo nærmest ikke genkende hinanden.” Anders ler.

Gadborg vækker ikoniske dansetrin til live

Kaja har før spillet større, udendørs opsætninger, mens det for Anders er første gang.

“At stå på en scene i det fri er meget anderledes end at stå på en klassisk teaterscene. Her gør vejret, at der er nogle andre ting, man skal være opmærksom på end ellers. Noget af det, vi har joket med, er, at man skal vinke, inden man siger sin replik. Fordi det simpelthen er så vigtigt at gestikulere stort, når man siger noget. Ellers ved folk ikke, hvem der taler. Lige så vigtigt er det at stå stille, når der er andre, der siger noget, så ikke man tage opmærksomheden fra dem,” forklarer Anders med fagter og overdrevne artikulering for at understrege sin pointe.

“Det at spille udendørs kan virkelig noget. Selv når vejret er l-o-r-t – kan det noget. Det tilfører forestillingen en ekstra dimension, man ikke får ellers. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi håber, det bliver lunere i vejret. Forleden da vi havde prøve, var det på en scene, som var dækket af sne!” Kaja gør store øjne. Anders skutter sig i sin flyverdragt.

“Vejret skal nok nå at blive bedre. Men uanset skal rådet herfra til publikum lyde: Tag masser af varmt tøj på! Næsten uanset hvordan temperaturerne har været om dagen, bliver det koldt, når solen går ned,” siger han.

“Klokken er 17. Vi skal have alle til scenen,” lyder en mekanisk megafon-stemme over pladsen.

Kaja og Anders rejser sig fra kurvesofaen, lyner frakke og flyverdragt op og snor halstørklædet en ekstra gang om halsen. De går ud af teltet og forsvinder op ad den græsklædte skråning med retning mod scenen. Som riddere mod Camelot.