Aarhus-iværksættere satser alt på blå vin

Tre unge mænd fra Aarhus har startet virksomheden Bluelife, der har omsat for 20.000 de første to uger

Af
Af Martin Jørgensen

Bluelife sælger blå vin. Du læste rigtigt. blå vin. De tre unge iværksættere, Simon Harboe Ditlevsen, Christian Haubro Pedersen og Mikkel Jensen, startede i 2017 deres egen virksomhed kaldt Bluelife, der udelukkende sælger moderne, blå vin.

Først var det Christian Haubro Pedersen fra Viby og Mikkel Jensen fra Aarhus C, der grundlagde virksomheden, men kort efter fik de også vennen Simon Harboe Ditlevsen fra Skåde med på den blå vinvogn.

LÆS OGSÅ: Anders åbner konceptmøbelhus i Egå

“Jeg kunne ikke takke nej til drengenes tlbud. Jeg synes, at det var spændende og interessant med blå vin, der er lidt provokerende over for de konservative vindrikkere,” siger 18-årige Simon Harboe Ditlevsen, der nu arbejder som administrerende direktør og salgsansvarlig og tilføjer:

“Det var nyt og anderledes. Det er jo enhver iværksætters drøm at opfinde den dybe tallerken. Jeg ved ikke, om blå vin er den dybe tallerken inden for vin, men det er da et sjovt forsøg.”

Bluelifes hjemmeside kom op at køre i slutningen af december, og selvom de var sent ude i forhold til nytår, som var første delmål, så formåede de alligevel at omsætte for 20.000 på under to uger.

Kvalitetstjek

De tre drenge allierede sig i opstartsfasen med ejeren af Norsminde Kro Søren Pedersen for at kvalitetstjekke den blå vin.

Alle tre har stor interesse for vin og drikker det ofte, men erkender alligevel, at de mangler lidt erfaring.

“Vi satte os ned sammen med ham og smagte på vinene for at finde ud af, om det kunne drikkes eller er det bare noget, der er noget sprøjt, der er farvet,” siger Simon Harboe Ditlevsen, inden Mikkel Jensen tager over:

“Ja, for vi er jo bare unge og er lidt påvirkede af breezers og bajere. Derfor var det rart at snakke med en, der virkelig har forstand på vin. Og han sagde, at det var rigtig fint.”

LÆS OGSÅ: Unge gutter vil lave undervandsrestaurant i Aarhus

Ifølge drengene var ejeren af kroen positivt overrasket.

“Han var forinden lidt konservativ i det, og man kunne mærke, at han gik med en forestilling om, at vin kan være rødt, og det kan være hvidt, men han var faktisk positivt overrasket,” siger Simon Harboe Ditlevsen.

Iværksætterdrømmen

Alle tre drenge drømmer stort om at blive succesfulde iværksættere. Og selvom Bluelife er på et tidligt stadie og allerede har formået at få en fin omsætning i sin spæde start, så får det dem ikke til at tage det roligt.

“Vi vil gerne være realistiske. Vi vil gerne af med tre paller i foråret 2018.”

Men hvis det går godt og B2B-salget bliver intensiveret, så begynder det lige pludselig at blive en anden snak, afslører de unge iværksættere.

“Så er 20 paller i slutningen af året ikke urealistisk. Det svarer til 800.000 i omsætning, og så begynder det at ligne noget,” fortæller Simon Harboe Ditlevsen, der sammen med sine partnere på sigt drømmer om at få eget kontor i midtbyen og en håndfuld ansatte.

Men før det kommer til at ske, arbejder de tre iværksættere videre for at få overbevist folk om, at blå vin er det nye sort.

Hvordan bliver vinen blå?

  • Den blå farve sker gennem vinens pigmenteringsproces.
  • Først laves en base, som er skabt ud fra en blanding af røde og hvide druer, der kommer fra forskellige spanske og franske vinmarker.
  • Derefter tilsættes de to organiske pigmenter kaldet indigo og anthocyanin – som kommer fra druernes skal.
  • Så ved at udskille farven fra skallen kan man danne den dybe, blå farve, som er så unik for vinen.

Publiceret 08 February 2018 15:00

Lokalavisen Aarhus nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Aarhus
SENESTE TV