Solbjerg:

Fri os for højhastighedstoge

Opbakningen i lokalområdet er stor, og arbejdet for at undgå linjeføring og højhastighedstoge gennem byen fortsætter

Af
Af Martin Jørgensen

18. januar var over 800 lokalborgere i Solbjerg Hallen til et historisk borgermøde, hvor størstedelen af deltagerne havde samme agenda. De vil undgå, at højhastighedstoge skal køre igennem Solbjerg.

Én uge senere mødtes 12 engagerede Solbjerg-borgere til et møde om, hvordan de som gruppe skal arbejde for at bevare fokus på den helt store sag i lokalområdet, nemlig at sikre, at der ikke kommer en linjeføring gennem Solbjerg.

Og her er de næste uger vigtige, da Banedanmark har lavet VVM-redegørelse for Hovedgaard-Hasselager-banen, som er i høring frem til søndag 18. februar.

Borgmester på banen

I mellemtiden fortsætter det lokale arbejde for flere engagerede borgere, hvor der, blandt andet, kæmpes for at få borgmester Jacob Bundsgaard i tale og finde ud af, hvor han helt præcis står i sagen.

Det har dog ikke været lige let, fortæller Dorte Ladefoged Dinnesen, talskvinde for de 12 borgere, der har besluttet af lave en sammenslutning af lokaltengagerede borgere med interesse i sagen.

20. januar forsøgte Dorte Ladefoged Dinnesen at skabe dialog til Jacob Bundsgaard med et længere opslag på Facebook, der ved redaktionens deadline nåede hele 493 'synes godt om', 109 delinger og 56 kommentarer, hvoraf størstedelen forholdt sig kritisk i forhold til borgmesterens synlighed i sagen.

“Det virker, som om at Jacob Bundsgaard styrer sin kommunikation, så den når ud til færrest mulige ved at ignorere vores opslag. Han vælger at gemme sig bag Ango Winther, og vi kan ikke gennemskue, hvor de står henne i sagen,” siger talskvinden, der hentyder til Jacob Bundsgaards fravær til det store borgermøde, hvor Ango Winther i stedet deltog.

“Det skaber en utryghed i lokalsamfundet, når vi har en Bundsgaard, der er for timemoddellen, og der så er en Ango Winter, der godt kan se, at det bliver for dyrt. Der er ingen transparens for, hvad Aarhus Kommune har tænkt sig at gøre, og det har vi brug for at få svar på.”

Frustrationen og utrygheden i lokalområdet er noget, som formanden for fællesrådet Brian Jonassen sagtens kan forstå.

“Jeg kan sagtens forstå, at borgerne ikke ved, hvor de står, og om de er beskyttet af Aarhus Kommune. Det er den lille mand mod det store system i denne sag, og jeg kan godt forstå, hvis borgerne føler, at de mangler en stødpude mellem dem og Banedanmark.”

’Øredøvende tavshed’

På de sociale medier er Jacob Bundsgaard blevet konfronteret med borgernes kritik omkring borgmesterens manglende engagement i sagen. Den har han svaret på. Dog ikke i Dortes Ladefoged Dinnesens Facebooktråd, men i en anden Facebook-tråd, hvor han skulle forholde sig til en borger, der mente, at 'tavsheden i sagen indtil videre har været øredøvende'.

“Det kan jeg ikke genkende. Både jeg, Kristian Würtz og Ango Winther har udtalt os i forhold til timemodellen og linjeføring. Havde selv en dialog med blandt andet fællesrådet, da jeg flyttede hele mit sekretariat til Solbjerg for noget tid siden. Tror vi kender de fleste synspunkter i sagen og vil inddrage det hele i vores anbefaling til staten, når byrådet skal tage stilling. Vi er meget varme fortalere for timemodellen, som vil være en milepæl i udviklingen af den kollektivetrafik,” svarede Jacob Bundsgaard.

Lokalavisen Aarhus forsøgte at få en kommentar fra Jacob Bundsgaard, men blev henvist til Ango Winther, næstformand i Teknisk Udvalg, som fungerer som Socialdemokratiets ordfører i sagen.

Publiceret 31 January 2018 10:00

Lokalavisen Aarhus nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Aarhus
SENESTE TV