Arkivfoto

Arkivfoto

Ny køreplan:

Sådan kører bybusserne fra på søndag

Der er store ændringer, når den nye bybusplan i Aarhus træder i kraft på søndag

Af
Jonas Hansen

Jonas Wrede Hansen

På søndag, 17. december, får Aarhus bybusser nye køreplaner, og der er tale om en omfattende ændring af busnettet, som flytter rundt på flere af bybuslinjerne og for nogle buslinjer ændres frekvensen også.
LÆS OGSÅ: Letbanen får ikke grønt lys til at køre med passagerer
Den store ændring af ruterne er lavet ud fra, at letbanen er i drift, men indtil videre er det uvist, om letbanen når at blive klar til at køre med passagerer allerede i denne uge. Om den kommer i drift eller ej har dog ikke nogen indvirkning på ændringen af busplanerne. De træder i kraft fra på søndag uanset hvad, slår Midttrafik fast på sin hjemmeside. 
Det er derfor en god idé at sætte sig godt ind i planen allerede nu. Nedenunder kan du få et overblik over de forskellige linjer.
(Artiklen fortsætter under opslaget)

Her er ændringerne og de nye ruter

Sådan ændres køreplanen i grove træk ifølge Midttrafiks hjemmeside. 
1A:
1A ændres på strækningen nord for Park Allé. Den kører nu til Vejlby Nord/Skejbyparken via Grenåvej og Tordenskjoldsgade på Trøjborg.
1A deles i to ruteforløb ved Vejlby Centervej/Nordlandsvej. Den kører med 2-3 afgange i timen på hvert ruteforløb til henholdsvis Vejlby Nord og Skejbyparken.
På strækningen Nørreport - Lystrup erstattes linje 1A af Letbanen. Se erstatningskørsel med rute 86
2A:
2A fortsætter fra AUH Skejby til Trige på nogle afgange, så Trige nu betjenes af linje 2A i stedet for 1A.
4A:
På linje 4A afkortes halvdelen af afgangene mod Tranbjerg ved Kjærslund (ved Gunnar Clausens Vej) i stedet for at køre videre til Tranbjerg. Det betyder, at antallet af afgange til/fra Tranbjerg halveres. For de ture, der fortsætter til Tranbjerg, bliver der kun ét linjeforløb, som betjener både den østlige og den vestlige del af Tranbjerg. På Østerby Allé kører der ikke længere bus. Se erstatningskørsel med rute 81
6A:
På linje 6A i nord får halvdelen af afgangene endestation ved AUH Skejby i stedet for Risskov. Dermed bliver antallet af afgange mellem Skejby og Risskov halveret.
11:
På linje 11 vil der være færre afgange. I Stavtrup bliver der ingen endestation ved Stavtrup Nord, Søholm, men der vil være et almindeligt stop, så afgange herfra forlænges til Stavtrup Vest, Blåhøj.
12:
Linje 12 kører ad Brovej-Nordre Strandvej og via Harald Selmersvej i Risskov i stedet for den nuværende linje 20, som nedlægges.
13:
Linje 13 kører ikke længere mellem Park Allé og Vejlby Nord, hvor den erstattes af linje 1A. Linje 13 kører i stedet mellem Park Allé og Holme Parkvej i stedet for nuværende linje 16. Der vil være færre afgange.
14:
Linje 14 kører ikke længere mellem Park Allé og Skejbyparken, hvor den erstattes af linje 1A. Linje 14 kører i stedet mellem Park Allé og Tilst Vest som den nuværende linje 19, som nedlægges. Tilst får flere afgange i dagtimerne.
16:
Linje 16 til Hasle og Christiansbjerg omdannes til en lokallinje, som kører 1 gang i timen, og som også betjener Langenæs, Gl. Åby og Toveshøj. Linjen får nummer 22. Mellem Park Allé og Holme erstattes linje 16 af linje 13.
Den nye linje 16 erstatter linje 18 mellem Risskov og Lystrup Vest/Elev/Mejlby og linje 19 mellem Park Allé og Mårslet. Linje 16 kører ad Randersvej, Vorregårds Allé og Vejlby Centervej i stedet for Grenåvej.
17:
Linje 17 kører ikke længere mellem Park Allé og Langenæs, hvor den erstattes af linje 22. Linje 17 kører i stedet mellem Park Allé og Solbjerg i stedet for nuværende linje 20.
På Trøjborg kører linjen ad Dronning Margrethes Vej og Skovvejen i stedet for Tordenskjoldsgade og Kirkegårdsvej.
18:
Linje 18 kører ikke længere til Lystrup Vest/Elev/Mejlby, hvor den erstattes af linje 16. Nu kører linje 18 til Lystrup Øst og får endestation ved Majsmarken i stedet for 1A. Linje 18 kører ad Randersvej, Vejlby Ringvej i stedet for Grenåvej.
19:
Linje 19 nedlægges og erstattes af henholdsvis linje 14 mod Tilst og linje 16 mod Mårslet.
20:
Linje 20 nedlægges og erstattes af henholdsvis linje 12 på Nordre Strandvej i Risskov og linje 17 mod Solbjerg. Der kører ikke længere bus til Åkrogen.
 

Her er de nye buslinjer

21:
En ny linje 21 erstatter linje 35 på strækningen Stavtrup Vest, Blåhøj – Åbo med det samme antal afgange. På strækningen Åbo - Brabrand Vest (Helenelyst) kører der ikke længere bus. Her kan du i stedet benytte flextur. Du kan læse mere om flextur på midttrafik.dk
22:
En ny linje 22 forbinder Hasle, Aarhus C, Langenæs, Åbyhøj, Gl. Åby, City Vest, Gellerup og Toveshøj i en ringlinje, hvor bussen kører i begge retninger.
Linje 22 giver nye forbindelser og erstatter linje 16 mellem Park Allé og Hasle, linje 17 mellem Park Allé og Langenæs samt strækninger på linje 12 i Åbyhøj. Linjen kører 1 gang i timen i hver retning i dagtimerne på hverdage og lørdage samt nogle få timer søndag og hverdagsaftener.
23:
Linje 33 skifter nummer til linje 23.
35:
Linje 35 kører fremadrettet kun på strækningen Brabrand Vest (Helenelyst) – Langkaer Gymnasium. På strækningen Stavtrup Vest, Blåhøj – Åbo erstattes den af linje 21. På strækningen Åbo - Brabrand Vest (Helenelyst) kører der ikke længere bus. 
Kilde: Midttrafik.dk 
 

Busguider frem til den 19. december

  • Frem til 19. december er det muligt at møde busguider fra Midttrafik, som hjælper passagerer med de nye busplaner ved stoppestederne: Park Allé/Banegårdspladsen, Harald Jensens Plads, Viby Torv, Busgaden, Klostertorvet, Nørreport og Nordre Ringgade/Randersvej. Busguiderne deler blandt andet rutezonekort ud.
  • På Midttrafiks hjemmeside kan man få det fulde overblik over den nye busplan. Se mere her.

Publiceret 14 December 2017 19:15

SENESTE TV

Kong Arthur: Kaja og Anders har syv roller, men kommer næppe på scenen

AARHUS Omkranset af bakket landskab, himmel og hav udspiller kampen mellem det gode og det onde sig ved Moesgaard. To år efter succesforestillingen ‘Røde Orm’ indtager Det Kongelige Teater endnu engang de smukke omgivelser omkring museet – denne gang med udendørsforestillingen ‘Kong Arthur’. Legenden om konger og dronninger, riddere og troldmænd vækkes til live af musikere, teknikere, syersker, stuntmænd og over 100 statister – langt størstedelen frivillige. Og så selvfølgelig en række professionelle skuespillere.

Frem til 29. juni har de alle vejret som medspiller. Og som modspiller. Regn og rusk giver en fantastisk effekt på scenen, og samtidig forøger de lunefulde vejrguder risikoen for sygdom blandt skuespillerne. Derfor arbejder man med såkaldte understudies – skuespillere der lærer en eller flere roller i forestillingen, men som kun kommer på scenen i rollen, hvis den skuespiller, der oprindeligt har fået rollen, bliver syg eller på anden måde forhindret.

De to aarhusianske skuespillere Kaja Kamuk og Anders Vølpert Momme er begge understudies i Kong Arthur.

“Man taler om at være understudy i første eller andet lag. Jeg er understudy på Kong Arthur og Leodegrance i første lag – og på Lancelot i andet lag. Det betyder, jeg kommer på scenen, hvis enten Jacob Lohmann, som spiller Arthur, eller Peter Gilsfort, som spiller Leodegrance, ikke kan. Bliver Martin Bo Lindsten forhindret, står der en understudy i første lag klar til at erstatte ham som Lancelot. Først hvis hans understudy bliver syg, skal jeg erstatte ham,” forklarer Anders.

Festlig, fyrig og fræk Rocky Horror

Han og Kaja har sat sig indenfor i det opstillede spisetelt for at nyde godt af varmeblæserne her, inden aftenens prøve kalder alle ud under åben himmel klokken 17.

Kaja Kamuk er understudy på tre kvinderoller i første lag og en i andet lag.

“Jeg er understudy på Dronning Guinnevere, dronningens hofdame og troldkvinden Morgana Le Fey i første lag. Og så på Søens dame i andet lag. Fire roller som er smaskforskellige,” siger Kaja.

En understudys udfordringer

Det er bare to uger siden, hele castet rykkede ud i den enorme scenografi ved Moesgaard.

“I de to første uger herude har jeg fokuseret 100 procent på Kong Arthur, da det er den rolle, som kræver mest af mig. Den kommende uge bruger jeg primært på at lære rollen som Leodegrance og først i den sidste uge inden premieren, tager jeg fat på Lancelot, da sandsynligheden for, jeg kommer til at spille den rolle, er meget lille. Og så har jeg stadig spilleperioden til at læse op,” siger Anders.

Han går til de fire roller, som han går til enhver anden rolle: læser manus igen, igen og så igen.

“Det er rugbrødsarbejde, der skal gøres - heldigvis har jeg let ved at lære replikker. Jeg kan også mærke, det hjælper mig, at jeg har været med til prøverne og hørt replikkerne så mange gange.” Anders lyder absolut fortrøstningsfuld.

Som understudies skal Kaja og Anders ikke bare lære flere karakterers replikker. De skal også kende deres gang på scenen.

“Replikkerne skal nok komme. Det, der er essentielt for mig, er at blive skarp på, hvad de forskellige karakterer gør hvornår, og hvordan de kommer fra A til B. Så når muligheden er der, går jeg på gulvet sammen med spillerne og er deres skygge under prøverne,” fortæller Anders.

Kaja nikker.

“Jeg gør det samme. For mig er det den måde, jeg bedst lærer replikkerne på – ved at få bevægelse på. Det rækker ikke at sidde på publikumstribunen og kigge på. I øvrigt ser man jo alting spejlvendt, når man sidder der. Det er nødvendigt at komme op og selv få det i kroppen. Og det giver en udfordring, når man er understudy på flere roller; man kan kun følge en rolle af gangen.” Hun trækker på skuldrene.

Kong Arthur er en actionfyldt forestilling, hvor riddere duellerer, og store slag udkæmpes for foden af slottet Camelot. Og for fødderne af publikum.

“I en forestilling som den her med heste og motorcykler på scenen og fægtekampe med sværd og stave, har sikkerheden højeste prioritet. Derfor har vi brugt rigtig meget tid på avanceret stuntkoreografi,” siger Kaja. Hun puster luft ud mellem læberne, så de ruller.

Ny sæson gentager successer

I stykket kæmper to af de roller, Kaja er understudy på, mod hinanden med lange stave.

“Stavkampen foregår hele vejen over scenen og omfatter cirka 60 slag. Den er koreograferet helt ned i detaljen. Koreografien er jeg nødt til at lære fra begge sider, da jeg skal kunne erstatte begge roller. Lige nu synes jeg, den er lidt svær at holde styr på, men forhåbentlig når jeg at få koreografien ind i kroppen, så jeg ikke behøver tænke over den længere,” siger Kaja og ryster hovedet energisk som for at få trinene til at falde på plads.

Funktion frem for ambition

Kaja og Anders øver koncentreret for at lære samtlige roller, de hver især er understudies på. Roller de måske aldrig kommer til at spille for et publikum.

“Jeg ved, jeg kommer på scenen som dronningens hofdame tre dage efter premieren. Så får jeg prøvet rollen af, og det glæder jeg mig til. Men ellers er min fornemste opgave her at holde røv og humør oppe på kollegaerne. Det er fedt at være med på en produktion som den her – også selv om lyset ikke falder på mig. Det er slet ikke afgørende,” bedyrer Kaja.

“Vores primære funktion er at skabe tryghed. Bliver nogen syge, er vi her til at dække ind. Selvfølgelig vil jeg da gerne prøve at spille rollerne, men kommer jeg til det, betyder det, at nogen ligger og er syge. Så kommer jeg ikke på scenen overhovedet, er det kun positivt,” stemmer Anders i.

“Som understudy skal man udfylde en konkret funktion, og man må sætte sine kunstneriske ambitioner lidt på pause. Kommer jeg eksempelvis på scenen som Kong Arthur, vil jeg spille rollen så tæt som muligt op af den måde, Jacob spiller den på. Mine medspillere skal jo kunne genkende rollen. Først i det tilfælde, hvor man får lov at spille rollen flere gange, kan man måske tilføre noget, sådan som man normalt gør det, når man spiller en rolle,” fortsætter Anders.

Kaja kommer med nogle lavmælte ‘mmm’er’ fra sin side af kurvesofaen.

“Normalt er jeg typen, der godt kan lide at have overskud i det arbejde, jeg laver. Som understudy på fire forskellige roller, er jeg nødt til at acceptere, at det har jeg ikke her. Det, der bekymrer mig mest lige nu, er kostumeskift. Dem er der en del af, og jeg har ingen idé om, hvad der er hvad. Men hvis jeg skal på scenen, er der forhåbentlig nogle andre, der har det overblik og kan stå klar med de kostumer, jeg skal skifte til,” lyder det håbefuldt fra Kaja.

Anders nikker. Som for at forsikre hende om, at det er der.

“Kommer vi på scenen, ved de andre, vi er ‘de nye i klassen’. Så alle både på og bag scenen vil have fokus på at hjælpe os. Vores medspillere vil nok også skrue ned for hitte-på-som-heden og holde sig til manus for ikke at hylle os ud af den,” supplerer han.

Vejret som med- og modspiller

I månedsvis har et hold af kreative og fingerfærdige syersker været travlt beskæftiget med at designe og kreere kostumerne til Kong Arthur. Resultatet er kostumer med en detaljerigdom og finesse, der er den parisiske catwalk værdi.

“Kostumerne er vanvittigt smukke, og det var fedt at se dem på i aftes, hvor vi havde vores første ‘gennemkravlning’ af forestillingen med kostumer og makeup,” siger Kaja.

“Vi får så vild en maskering! Nogle af os kunne jo nærmest ikke genkende hinanden.” Anders ler.

Gadborg vækker ikoniske dansetrin til live

Kaja har før spillet større, udendørs opsætninger, mens det for Anders er første gang.

“At stå på en scene i det fri er meget anderledes end at stå på en klassisk teaterscene. Her gør vejret, at der er nogle andre ting, man skal være opmærksom på end ellers. Noget af det, vi har joket med, er, at man skal vinke, inden man siger sin replik. Fordi det simpelthen er så vigtigt at gestikulere stort, når man siger noget. Ellers ved folk ikke, hvem der taler. Lige så vigtigt er det at stå stille, når der er andre, der siger noget, så ikke man tage opmærksomheden fra dem,” forklarer Anders med fagter og overdrevne artikulering for at understrege sin pointe.

“Det at spille udendørs kan virkelig noget. Selv når vejret er l-o-r-t – kan det noget. Det tilfører forestillingen en ekstra dimension, man ikke får ellers. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi håber, det bliver lunere i vejret. Forleden da vi havde prøve, var det på en scene, som var dækket af sne!” Kaja gør store øjne. Anders skutter sig i sin flyverdragt.

“Vejret skal nok nå at blive bedre. Men uanset skal rådet herfra til publikum lyde: Tag masser af varmt tøj på! Næsten uanset hvordan temperaturerne har været om dagen, bliver det koldt, når solen går ned,” siger han.

“Klokken er 17. Vi skal have alle til scenen,” lyder en mekanisk megafon-stemme over pladsen.

Kaja og Anders rejser sig fra kurvesofaen, lyner frakke og flyverdragt op og snor halstørklædet en ekstra gang om halsen. De går ud af teltet og forsvinder op ad den græsklædte skråning med retning mod scenen. Som riddere mod Camelot.