Nadia Nadim med i kampen mod vold

Den danske fodbold-darling er blevet ambassadør for Bryd Tavshedens nye informationskampagne 'No Name', som er specielt rettet mod børn, unge, og kærestepar i familier med ikke-vestlig etnisk baggrund.

Nadia Nadim var i sommer med til at kæmpe et par flotte sølvmedaljer hjem til Danmark ved EM-slutrunden i Holland. Nu er den tidligere Skovbakken-pige klar til at kæmpe en ny kamp, som ikke er på en fodboldbane. Hun er nemlig blevet ambassadør for Bryd Tavshedens nye informationskampagne 'No Name', som henvender sig til familier med ikke-vestlig etnisk baggrund. Kampagnen har til formål at stoppe vold i familien.
"Familierne opdrager deres børn med samme vold, som de selv er opdraget med. Men det er ikke accepteret i Danmark," fortæller Nadia Nadim i en pressemeddelelse og fortsætter:
"Oplysning til familierne med ikke-vestlig baggrund om, at såkaldt opdragelsesvold er forbudt, ulovligt og strafbart i Danmark, er helt afgørende for integrationen og for at beskytte børn og unge mod at lide fysisk og psykisk overlast i deres nye hjemland. Opdragelsesvold er et gammelt, kulturelt fænomen i mange lande, som forældre og bedsteforældre til børn og unge fra fremmede kulturer har taget med til Danmark. Og det skal standse hurtigst muligt."

Har selv oplevet volden

Nadia Nadim er selv født i Afghanistan og har derfor et kendskab til de udfordringer, som findes hos de familier, som kampagnen henvender sig til. Håbet er, at hun med sin baggrund kan være en rollemodel, der gør en forskel. 
'Jeg har, som de fleste andre fra de fremmede kulturer, oplevet opdragelsesvold på nært hold både i Afghanistan og i Danmark. Og jeg ved, hvor stor betydning denne form for vold kan have for barnet resten af livet. Det gælder både den fysiske vold i form af lussinger eller klask i numsen. Men også psykisk vold, som er mere subtil. For det giver ikke synlige mærker på kroppen, men kan give alvorlige skader og ar på sjælen," fortæller Nadia Nadim i pressemeddelelsen og fortsætter: 
"Problemet er, at forældrene gør, som de selv er opdraget. Og det er ikke accepteret i Danmark. For al vold er vold. Og det vil jeg som ambassadør for Bryd Tavsheden meget gerne være med til at sætte en stopper for."

Den første kampagne

Det er første gang, at Bryd Tavsheden lancerer en kampagne, som har primært fokus på at forebygge den udbredte opdragelsesvold i familier med anden etnisk baggrund end dansk.
"Når noget er almindeligt i en fremmed kultur, er det ofte svært at fravige traditionen. Derfor vil vi med vores informationskampagne have de etniske familier til at forstå og efterleve, at opdragelsesvold ikke er accepteret i deres nye hjemland. Og det budskab vil vi udbrede via dialog. Vi har lovgivningen på plads, når det gælder vold mod børn. Men den kender de etniske familier ikke. I Bryd Tavsheden har vi 15 års massiv erfaring med at hjælpe børn og unge, som er udsat for vold i familien. Både med vores certificerede rådgivningsprogrammer, vores feltarbejde og temadage i folkeskolerne og på ungdomsuddannelserne," siger Isabelle Wedendahl, Bryd Tavshedens generelsekretær i pressemeddelelsen.

Fakta

Bryd Tavshedens nye kampagne er den anden del af dette års kampagne: 'Alle unge har ret til et liv uden vold ', og bliver lanceret under sloganet 'No Name', som skal informere etniske unge om, at de - anonymt - kan få hjælp og vejledning.

Via korte film, posters, SoMe, informationsmøder og arrangementer på skoler og andre uddannelsesinstitutioner med mange minoritetsunge vil foreningen oplyse, skabe debat og dialog for at forebygge den forbudte opdragelsesvold.

Publiceret 24 October 2017 17:30

SENESTE TV

År 2014 kommer på museum

Endnu en ny gade er på tegnebrættet i Den Gamle By. Ved siden af 1927- og 1974-bydelen kommer der en 2014-gade bestående af to forskellige hjem – singlekvindens og kernefamiliens – samt fem butikker.

"2014 er hundredåret for Den Gamle Bys stiftelse, derfor synes det oplagt at lave et nedslag der," siger museumsinspektør Anna Wowk Vestergaard.

"Desuden har vi haft et ønske om, at sende vores gæster på en rejse baglæns gennem tiden. Når 2014-gaden er færdig i 2020/21, vil den være det første, vores gæster møder, når de træder ind i Den Gamle By. 2014 er tæt på nutiden, og størstedelen af vores gæster vil derfor kunne genkende rigtig meget herfra. På den måde går de fra en tryg base og videre til noget, som deres bedsteforældre måske kender og husker. Og så videre derfra og mange hundrede år tilbage i tiden," fortæller hun.

Et moderne familiebegreb

Familiebegrebet er en af de ting, man i Den Gamle By har ønsket at vise, hvordan udvikler sig op igennem tiden.

"Vi har foretaget nogle nedslag i familiehistorien. I 1974 fokuserer vi på den klassiske kernefamilie og - i den helt gamle del af museet - på den udvidede husstand. I 2014-gaden har vi valgt at fokusere på singlekvinden og den moderne kernefamilie, regnbuefamilien, for via dem at illustrere, hvordan opfattelsen af måden at være familie på har ændret sig og er blevet mere elastisk," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

Singlekvinden og regnbuefamilien har hun fundet via annoncering på Den Gamle Bys hjemmeside, sociale medier og netværk.

"Jeg har haft kontakten med vores to familier fra starten af projektet og står for at indsamle effekter til at genskabe deres hjem, som de så ud for fire år siden, i den kommende 2014-gade."

Registrering af ejendele

Det kan være svært og yders tidskrævende at indsamle selv simple brugsgenstande og dagligvarer fra år tilbage - også selv om der i dette tilfælde kun er tale om et spring på fire år.

"Da vi havde fundet vores to familier i 2014, foretog vi en registrering af, hvad de havde i deres hjem, så vi havde en indsamlingsliste over alle deres ejendele. Vi indledte i samme ombæring et samarbejde med blandt andre Dansk Supermarked, Thiese, Arla og Coop for at sikre, vi kunne skaffe de autentiske effekter. For eksempel går vores regnbuefamilie meget op i økologi, så vi har fået en del økologiske Änglamark produkter og tomme emballager fra Coop," fortæller museumsinspektøren.

"Hver gang vores familier har skiftet ud i hjemmet, har de doneret det brugte til os. Et af regnbuefamiliens tre børn er flyttet hjemmefra og har solgt sine møbler til os. Og nogle af familiens hvidevarer er gået i stykker, så dem har vi også overtaget."

Den detaljerede liste over, hvad familierne havde i deres hjem i 2014, ligger på Den Gamle Bys hjemmeside.

"Vi får rigtig mange henvendelser fra både producenter og privatpersoner, som gerne vil hjælpe med effekter. Folk kan godt lide tanken om, at tingene får nyt liv på museet," siger Anna Wowk Vestergaard.

Tre butikker

To af de fem butikker i 2014-gaden kommer til at invitere besøgende ind for at 'smage på historien’.

"Den ene bliver et pizzeria. Pizza er jo vores smørrebrød anno 2014. Med pizzeriaet illustrerer vi, hvordan det er blevet mainstream at spise på gaden, samtidig med at vi skaber en genkendelig smagsoplevelse hos vores gæster. Den anden butik bliver en luksus isbutik, hvor vi forestiller os, der skal være brunt papir i ruderne om vinteren med en opfordring til at købe isen på nettet. På den måde får vi også introduceret nethandlen," forklarer Anna Wowk Vestergaard.

"Herudover kommer der tre facadebutikker. En 7eleven som er med til at fortæller dagligvarehandlens historie. Og et solcenter. Solcentret er et eksempel på noget, der fylder meget i en tid, og så stort set forsvinder. Fuldstændig som i 1974, hvor der var røg alle vegne - også indenfor i lejligheder og på arbejdspladser," fortsætter hun.

Den sidste butik på den nye gade bliver en kombineret bank og ejendomsmægler.

"Rigtig mange filialer lukkede i 2014, da mere og mere sker via nettet - derfor en bank. Og ejendomsmægleren giver os mulighed for via ejendomsannoncer at illustrere villaer og parcelhuse fra den tid, som vi ellers ikke har plads til," fortæller Anna Wowk Vestergaard.

Den nye 2014-gade skal ligge ved den nuværende pavillon-indgang ned mod Ceres krydset.

"2014-gaden kommer til at ligge på Dronning Margretes gade, som ligesom kommer til at lukke området med de forskellige bydele af og slutte ringen. Eller i dette tilfælde: karréen."